Zweden het land van de wedstrijden door Daniel vd Post.

Kijk er al maanden naar uit! Twee weken doorbrengen in het snoek paradijs oftewel Zweden! Geen ‘gewone’ vakantie maar het vissen van twee wedstrijden back to back op twee totaal verschillende locaties. De welbekende Predatortour Sweden en de East Coast Kayak Challange.

Een prachtige uitdaging ligt voor de boeg en ondertussen natuurlijk ook volop genieten van de schitterende natuur om je heen. De schoonheid en vooral de rust /stiltes en de relaxedheid van het Zweedse leven vallen altijd direct weer op als men het vergelijkt met Nederland. Värern & Glan zijn de wateren waar deze wedstrijden plaatsvinden en beide zijn wellicht bekende locaties voor de vele vissers onder ons.

Samen met Jeroen Dirkzwager hebben we meegedaan aan de Zweedse Predator Tour 2018

Predatortour Sweden
Het eerste water gelegen een paar uur ten oosten van Göteborg mag je nauwelijks een meer noemen maar eerder een binnenzee zo ontzettend groot als het is! Vänern en dan preciezer het stadje Åmål is de locatie waar de Predatortour Sweden van organisator Evert Oostdam plaatsvind. Welke het evenement samen organiseert met Andy van Assema van Sportfishing Dalsland.

De wedstrijd is een groot succes en maar liefst 64 teams met echt grote namen doen mee aan deze prestigieuze editie! Het zal volgend jaar hoogstwaarschijnlijk wel vol geboekt worden met 100 teams. Als je kijkt hoeveel meter snoeken er in die wedstrijd zijn gevangen gaat dat echt helemaal nergens meer over! Absurd gewoon!!

De timing van deze wedstrijd is dan ook perfect daar al die grote snoeken van het immense Vänern in deze periode van het jaar (April) naar de kant komen voor de paai. Waardoor ze gedurende een korte periode een stuk geconcentreerde bij elkaar liggen waar wij ze dan als sportvisser kunnen vangen (en natuurlijk weer laten zwemmen).

Jumpstart met 2 kayak teams
Jumpstart met 2 kajak teams

Kajaks toegelaten en de jumpstart!
In deze editie van de Predatortour Zweden waren er een aantal nieuwe regels opgenomen, zoals het toelaten van kajaks in één en dezelfde wedstrijd en niet zoals gebruikelijk in een aparte competitie. Twee kajaks geld als één team en dan krijg je een enkele meetplank mee zodat je wel enigszins bij elkaar dient te blijven.

Samen met Jeroen Dirkzwager en nog een Deens kajak team zijn we deze uitdaging aan gegaan om tegen de boten te vissen. Zeker geen gemakkelijke opgave! Tegen al die dure boten met al hun paardenkrachten. De jumpstart is dan ook voor de kajak teams, maar zeker ook voor de boten de perfecte mogelijkheid om ver van de rest te kunnen vissen.

De jumpstart werkt als volgt; Elke dag vind de start plaats in Åmål om 8 uur in de morgen waarbij het grootste gedeelte van de deelnemers in het water ligt. Echter mag je ook met de boot op de trailer of met de kajak op het dak van de auto van dezelfde locatie in Åmål ook om exact 8 uur starten! En vervolgens naar een vrij gekozen locatie rijden die binnen het ruim opgezette parcours valt. Je verliest natuurlijk wel de nodige vis tijd maar je kunt daardoor wel ergens vissen zonder dat er 10 andere boten in de buurt liggen.  Een prachtige optie! Die de wedstrijd naar mijn mening nog interessanter en tactische maakt!

Wat zijn ze mooi!! Zweedse dame van het Vänern!
Zweedse buffel tijdens dag 2 van de Predatortour Sweden.

Plaats nummer 22
Na drie dagen keihard knallen met de kajak eindigen we uiteindelijk op de 22e plaats.  Waardoor we toch ruim 40 boten achter ons hebben gehouden. (geen slecht resultaat denk ik) Het was zeker niet gemakkelijk daar we op dag één ondanks onze keuze voor de jumpstart toch niet op de plekken konden vissen waar we graag zouden willen. Simpelweg omdat deze al bezet waren of dat er al gevist is door een ander team.

Tevens de wind waaide stevig door waardoor we ook enigszins gelimiteerd waren. Op dag twee en drie kiezen we ervoor om echt ver weg van 95% van het deelnemers veld te vissen. Een uur rijden en dan nog stekken zoeken en vissen op een locatie waar we beide zelfs nog nooit waren geweest. Het leverde ons toch een aantal mooie vissen op waaronder drie meter snoeken.

In deze week hebben we beide veel geleerd en het is zonder meer een prachtige week geworden. Het is een schitterend gebied met ontelbaar veel mooie stekken waar je zo’n een jaar mee kunt vullen en dan ben je nog niet overal geweest.

Zweden, schitterend land! Waar de winter dit jaar ook erg lang heeft geduurd! waardoor we tijdens het voor vissen van de Predatortour zulke taferelen tegen kwamen!
Zweden, schitterend land! Waar de winter dit jaar ook erg lang heeft geduurd! Waardoor we tijdens het voor vissen van de Predatortour zulke taferelen tegen kwamen!

East Coast Kayak Challange
Gelijk na de PTS ben ik doorgereden naar het meer Glan welke vlakbij de stad Norrköping ligt. Dit is een vrij groot meer welke bekend staat om zijn snoekbaars populatie maar ook om zijn windgevoeligheid daar het nogal open is. Het is een twee daagse wedstrijd georganiseerd door Felix Frei van de KayakStoreSe waarbij de daily target drie snoekbaarzen en drie snoeken is. En het uiteindelijk gaat om het totaal aantal gevangen centimeters.

Het is een kajakwedstrijd die tevens als kwalificatie wedstrijd is aangestipt voor het Wereldkampioenschap kajakvissen vanuit een Hobie kajak. (Hobiefishingworlds) Het is een prachtig meer en gelukkig heb ik een goede Navionics kaart waardoor ik een goed idee heb van hoe het meer eruit ziet onder het water oppervlak.

Glan, lijkt wel of alle wateren in Zweden iets magisch hebben
Glan, lijkt wel of alle wateren in Zweden iets magisch hebben.
De Lowrance HDS9 Carbon blijkt wederom goud te zijn in de zoektocht! Zeker in combinatie met een up to date kaart van Navionics.

Uren maken en zoeken!
De eerste dagen op deze locatie staan in het teken van verkennen en zoeken naar waar de snoekbaars en snoek zich ophoud. Echter na talloze stekken en mogelijke stekken te hebben verkend kom ik er al snel achter dat het alles behalve een makkelijke opgave word. En ondanks dat dit een goed snoekbaars water is (zegt men!) weet deze jongen er welgeteld 0 te foppen!

Sterker nog er word door de 28 deelnemers geen enkele snoekbaars gevangen tijdens de wedstrijd of het voor vissen daarvan. Het valt me ook al snel op dat de ‘locals’ die hun weekend besteding aan het doorbrengen waren op het meer met hun boten vrijwel allemaal aan het snoeken waren.

Main target..Snoek!
Mijn strategie is dan ook mede daardoor al snel bepaald, eerst de drie snoeken zien te vangen en dan als er tijd over is de snoekbaars. Echter qua snoek is het ook niet wild die eerste dagen, één kleintje hier ééntje daar. Lastig! Op het diepere water zien we veel aasvis en ook verspreid grotere symbolen eronder op de fishfinder.

Echter liggen deze vaak tegen de bodem geplakt (passieve vis) en met het zien van zoveel aasvis is het me ook al snel duidelijk dat de roofvis hier weinig moeite hoeft te doen voor een maaltje vis. Korte bijt periodes en dan moet je ook nog maar net op het juiste moment op de juist plek zijn! En dat op een zo’n groot meer…hmmnn

Dame van 106 cm gevangen met een Ricky the Roach in de Livley Roach kleur uitgevoerd met een shallowscrew
Prachtige stek gevonden tijdens het voor vissen op Glan. Ook deze dame kan een langzaam binnen geviste Ricky the Roach niet weerstaan!

Paai stek
Na een aantal dagen probeer ik wat anders en ga naar een ondiepe hoek van het meer welke op een uur varen ligt van de start locatie. Dit zou best eens een paai gebied kunnen zijn en ja, als je dan binnen twee uur een 106 cm en een bijna meter vangt dan weet je dit is een goed gebied!!

Het is tevens vrij groot en hoogstwaarschijnlijk zijn er weinig andere kajak vissers die zo’n eind willen varen. Waardoor je het lekker voor jezelf hebt, althans dat hoopte ik. Tijdens de wedstrijd dagen welke op zaterdag & zondag zijn ben ik inderdaad de enigste kajakvisser..

Echter had ik buiten de ‘locals’ gerekend en op beide dagen waren er een aantal boten aan het vissen in exact dat gebied! Dan weet je wel direct dat het zeer waarschijnlijk een goede omgeving is.

Dag 1
Mijn stekkie welke ik heb gevonden tijdens het voor vissen word op deze eerste wedstrijddag bevist door maar liefst twee boten. Hmmn daar vaar je dan een uur voor….Echter zie ik niemand ook maar iets vangen en ook bij mij gebeurt er trouwens helemaal niks. Als de uren verstrijken besluit ik een ander ondiep gedeelte te proberen waar de wind op dat moment op staat.

Waardoor het net iets warmer is dan aan de andere zijde en dat blijkt de sleutel te zijn! Geen aantallen maar weet precies mijn drie snoeken te vangen met een 100 cm een 103 cm en met pijn en moeite een 70tiger. Waardoor ik de dag afsluit op de 2e positie op slechts op een paar cm achter de leider.

Precies 100cm
Een 100 cm en 103 cm gevangen tijdens de eerste wedstrijd dag van de East Coast Kayak Challange in Zweden.

Ricky the Roach met shallow screw
Al mijn snoeken weet ik te foppen met een traag aangeboden Ricky the Roach softbait in de kleur Livley Roach uitgerust met een shallow screw en een enkele dreg maatje 1/0. Zodat ik deze traag op een metertje a anderhalve meter water binnen kan vissen en het liefst daar waar de riet stengels tot half water staan of echt tegen de rietkant aan.

De aanbeten die dan volgen zijn zo ongenadig hard dat je er een hartverzakking van kan krijgen! Zo ontzettend gaaf!! Een verslavend spelletje… uren niks en dan totaal onverwacht een dikke boem op je hengel.

Ricky the Roach uitgevoerd met een Shallow Screw en één enkele dreg aan de onderzijde voor de balans.

Dag 2
Met de wetenschap dat er geen enkele snoekbaars is gevangen en dat de top heel dicht bij elkaar staat.  Dan weet je dat er vandaag wederom drie goede snoeken gevangen dienen te worden en het liefst stiekem toch nog een snoekbaars erbij. Het word een lastige dag daar de wind net wat forser is wat het vissen alleen maar moeilijker maakt. Gelukkig weet ik deze dag mijn drie snoeken wat eerder te vangen (voor 11 uur) echter is het formaat niet geruststellend!!

Twee maal een 76 cm en één maal een 93 cm dame,  de echt grote lijken niet mee te willen werken! De wind speelt een cruciale factor en neemt toe en zie vanuit mijn ooghoek de schuimkoppen zich vormen op het open stuk van het meer! Waar deze jongen dus nog doorheen moet voor de lange weg terug.

Mede door de wind begin ik eerder aan de terug tocht die me een dik uur kost. Maar nog wel tijd genoeg bied om een snoekbaars poging te doen dichtbij de start locatie. Krijg verticalend nog wel een aanbeet (waarschijnlijk snoek!) echter deze hangt niet.

Wachten…
Heb mijn snoek lijstje dan wel vol maar het is afwachten hoe de anderen hun dag zijn doorgekomen.  Mijn Deense rivalen (tevens vrienden) welke het op dag één ook uitstekend hebben gedaan!  Blijken hun snoek lijstje vol te hebben gevist echter ook zij hebben de grote vandaag niet weten te verleiden. Het zal er dus om gaan spannen en wederom blijkt de snoekbaars de grote afwezige vandaag.

Yes!! winnaar van de East Coast Kayak Challange 2018 gehouden in Glan, Zweden.

Het verlossende woord!
Yes tijdens de prijs uitreiking komt dan eindelijk het verlossende woord!!  Gewonnen!! Met een marge van 15 cm. Wow! het is me gewoon gelukt. Een wedstrijd te winnen in een vreemde omgeving en ben hier echt ontzettend blij mee. Daarnaast door deze wedstrijd te winnen heb ik mezelf gekwalificeerd voor de HobieFishingWorlds 8 of te wel het W.K. kajakvissen.

Aangezien dat toernooi elk jaar op een ander continent word gevist en het dit jaar in Zweden is (Vänern) zal het waarschijnlijk een mooie trip worden buiten Europa! Het zijn twee prachtige weken geworden met goed gezelschap en mooie vissen in de meest fantastische omgevingen. Zweden een land om verliefd op te worden!

Met vriendelijke groet, Daniel van der Post

Wilt U nog meer weten over deze avonturen of het vissen vanuit de kajak? Dan kunt U altijd een kijkje nemen op mijn website of een mailtje sturen naar info@danielsfishingexperience.com