Bellyboaten, hoe en wat? Deel 1

kkkk
Bellyboaten, hoe en wat? Deel 1

Wat bellyboaten inhoud mag zo langzamerhand wel bekend zijn, toch zijn er heel wat mensen, met name medewatergebruikers die toch wel erg vreemd opkijken wanneer zij deze, met flipper aangedreven vaartuigjes op het water passeren en de opmerkingen zijn vaak even vreemd.

Tekst en foto’s: Ton Fleur

Het grote voordeel van het gebruik van de bboat is het gebruiksgemak. Je kunt er in principe overal en op elk watertype mee uit de voeten zij het dat je natuurlijk geen onverantwoorde risico’s moet gaan nemen en hierbij denk ik aan de nabijheid van drukke vaarroutes of groot water met sterke stroming. Verder heb je geen boottrailer nodig en kun je praktisch overal in het water stappen en gaan vissen.

Heb je geen grote auto waarin een opgeblazen bboat past? Ook al geen probleem, je kunt het geheel als leeggelopen pakketje in elke auto vervoeren, alleen kost het wat extra tijd om jezelf op het water te installeren. De vaartuigjes zijn verkrijgbaar in nogal wat types en modellen.

De ronde vorm.
De oervorm, een met nylon beklede rubber binnenband waarin een zitje is verwerkt. Als je hierin zit ben je net zo’n tuimelbadeendje maar neemt niet weg dat het wel de meest goedkope oplossing is. Vanwege het ontbreken van opbergmogelijkheden niet ideaal al zou dit type wel kunnen voldoen voor de basic vliegvisser die voldoende heeft aan een vliegvisvest en een vliegenhengel. Ik ben er zelf ooit in begonnen,haha.

Het echt grote verschil met deze ronde vorm is wel de instap. Waar je met alle andere modellen staand in het water gaat zitten zul je met deze ronde modellen eerst op de kant in moeten stappen en achteruit het water in moeten lopen.

De ronde oervorm.
De ronde oervorm.

Dan is er nog de U-boat vorm.
Een type waarvan de binnenband (bladder) een U-vorm heeft en vaak uit 1 stuk bestaat, soms nog met een extra los luchtkussen als ruggesteun. Door de meestal vrij hoge rugsteun ben je in dit soort type behoorlijk vatbaar voor de wind en kost het vaak extra inspanning om met enige wind je positie op water vast te houden laat staan dat je met wind wat afstanden wilt overbruggen. Wel geschikt voor gebruik bij een wat rustiger weertype en hebben vaak een zeer stabiele zit vanwege dehoge rugsteun. Ideaal voor mensen met een zwakke rug.

De U-boat
De U-boat
Met hoge rugleuning
Met hoge rugleuning.

Bovenvermelde types hebben beide wel een nadeel; de zit erin is vrij laag wat inhoud dat je met een groot gedeelte van je zitvlak in het water zit .

(Tip) Nu is daar met wat aanpassing in de vorm van een opblaasbaar luchtkussentje of het gebruik van een dik stuk tempex  vaak wel  iets aan te doen zodat je wat hoger komt te zitten.

Een perfect passend luchtkussen.
Een perfect passend luchtkussen.
Een luchtkussen/tempex zitting.
Een luchtkussen/tempex zitting.

V-shape
Dan zijn er nog de modellen met een zogenaamde V-shape, deze bestaan uit twee drijvers die een soort van bananenvorm hebben en hebben het voordeel dat de voorkant (de vaarrichting) uit het water omhoog loopt. Dit geeft aanzienlijk minder weerstand bij het peddelen. Ook deze zijn er weer in tal van merken en uitvoeringen waar er bij deze modellen vaak 1 wezenlijk verschil is terug te vinden namelijk de uitvoeringen met en zonder luchtkussens, voor zitting en rugleuning. Ik heb met beide types gevaren en gevist en kan maar een ding concluderen; die met luchtkussens hebben mijn voorkeur. De zit met luchtkussens is zeer comfortabel en kun je nog wat aanpassen middels de hoeveelheid lucht die je in de zitting of rugleuning pompt.

De voorkant loopt uit het water omhoog.
De voorkant loopt uit het water omhoog.

Daarnaast geeft het gebruik van luchtkussens een goede isolerende werking wat vooral in de koudere periode een voordeel biedt. De types zonder luchtkussen hebben voor de zitting en leuning twee passende dikke tempex blokken, hierdoor kun je dus  voorstellen dat een zit van een dag je vaak een houten kont oplevert. Bovendien heeft de leuning toch nog de neiging om door te buigen wat zorgt dat je verder achteruit gaat leunen en je vaak onderuit schuift wat geen prettige zit oplevert.

Een ander punt waar je bij deze modellen op moet letten is de stand van de opbergvakken op de bovenzijde van de drijvers. Ik heb wel relatief goedkope uitvoeringen gezien waarbij de opbergvakken heel raar op de hoes van de drijvers waren gestikt. Je opbergdozen zouden eigenlijk bijna in het water hangen!

Vreemd geplaatste opbergvakken.
Vreemd geplaatste opbergvakken.

Nog een ander ding wat je bij de V-shapes aantreft is de ruimte achter de zitting. Let wel op, deze is ruimte is niet waterdicht  door het gebruik van de mesh-bekleding. Ik heb me wel afgevraagd waarom dit zo word toegepast, een waterdichte ruimte lijkt me toch wel handig. De enige reden die ik kon bedenken is dat het er voor zorgt dat deze ruimte nooit blijvend vol water kan staan. Dit zou kunnen veroorzaken dat je gaat ‘kiepen’. Ik heb er wel eens over nagedacht om de mesh-bekleding te beplakken met een waterdichte folie. In ieder geval, om deze ruimte te benutten kun je gebruik maken van een kunststof bak of afsluitbaar tonnetje waar je spullen in kwijt kunt.

Een waterdicht tonnetje voor een droge jas en lunch.
Een waterdicht tonnetje voor een droge jas en lunch.
Een duidelijke V-shape.
Een duidelijke V-shape.

De pontoonboot.
Al zie je deze niet zo heel vaak. Deze bestaat uit twee losse, in bananenvorm beklede drijvers waar door middel van een stalen rek een heuse stoel op word gemonteerd met spanbanden.

Dat deze vorm zeer stabiel is, lijd dan ook geen twijfel. Een ander prettig bijkomend voordeel is dat er vaak op het rek een mogelijkheid is om een elektromotor + accu te plaatsen zodat je zonder veel inspanning grotere afstanden kunt afleggen en er zelfs op deze manier mee zou kunnen kunstaas trollen. Uiteraard kun je er ook mee flipperen en als je op de elektromotor wilt varen kun je de voeten met flippers op de aanwezige voetsteunen leggen. Vanwege het feit dat dit grotere modellen zijn is het geheel wat lastiger te vervoeren tenzij je een bus o.i.d. gebruikt. Heb je deze niet dan zal het oppompen en monteren wat langer duren. Vanwege de hogere drijvers is dit model ook wel gevoelig voor windvang maar het gebruik van de elektromotor of de roeispanen kan je dit eenvoudig compenseren.

De elektromotor montage op het rek.
De elektromotor montage op het rek.
In allerlei variaties, alhoewel dit eigenlijk al meer een rubberboot lijkt.
In allerlei variaties, alhoewel dit eigenlijk al meer een rubberboot lijkt.

En dan zijn er ook nog altijd de doe- het- zelvers die ook van alles verzinnen om droog, verplaatsbaar en demontabel te kunnen gaan vissen.

Dit ziet er wel strak uit
Dit ziet er wel strak uit.
En zo kan het ook.
En zo kan het ook.
Hoog en droog en ook op groot water inzetbaar.
Hoog en droog en ook op groot water inzetbaar.

En wat heb je nog meer nodig om vanuit de bellyboat te kunnen vissen?
Dat is vrij simpel;een waadpak en goede flippers. Over het waadpak het volgende. Voor in de koude periodes van het jaar kies ik voor een 4-5 mm dik neopreen waadpak maar zorg er voor dat dat je een ruim zittend model koopt in verband met extra kleding. Koop ook niet de duurste modellen maar ook niet de allergoedkoopste. Door het gebruik zijn de pakken toch tamelijk lek gevoelig met name de laarzen kunnen door de flipperbeweging in de vouwen en plooien gaan lekken vandaar een middenklassen pak.

Er zijn ook nog pakken te koop waar aan het voetgedeelte geen laarzen aan vast zitten maar het neopreen in een soort sokvorm doorloopt. Hierbij zul je dan nog een paar waad schoenen bij moet kopen. Het voordeel van dit soort pakken is dat je voeten wat soepeler bewegen wat bij het waden natuurlijk een verbetering is t.o.v. laarzen.

Voor in de zomer kies ik voor een ademend of nylon waadpak. In deze periode is een neopreen echt te warm en als je geen last hebt van lekkage kun je toch aardig klam worden van het zweten.

Dan de flippers, koop ze vooral groot met lange vinnen. Er zijn flippers met korte vinnen de zgn. eenden flippers maar daar heb je in feite weinig aan. Je peddelt jezelf helemaal suf en komt geen meter vooruit. Nee, groot moeten ze zijn zodat je met weinig beweging je positie kunt vasthouden en indien nodig toch wat vaart kunt maken. Er zijn zgn. speciale bboat flippers maar forse duikflippers voldoen natuurlijk ook. Let er wel op dat je flippers koopt met een open hiel waarbij de riempjes met kliksluiting  instelbaar zijn, zo kun je de flippers goed op je laars of schoen passend maken en let erop dat de instap groot/hoog genoeg is zodat je makkelijk in en uit de flippers kunt stappen.

Groot en met open hiel.
Groot en met open hiel.

Wanneer je een bboat, een pak en een paar flippers hebt gekocht zou je kunnen beginnen met vissen. Je dozen met shadjes in de opbergvakken en vissen maar.

Fun for all!
Fun for all!

Na verloop van tijd, wanneer je het flipperen en sturen een beetje onder de knie hebt, zul je zien dat je wel wat gevarieerder wilt gaan vissen.

Te denken valt dan aan het gebruik van een tweede hengel als bij hengel in een steun, het gaan gebruiken van een dieptemeter of het meenemen van meerdere hengels. Al dit soort zaken zijn in feite eenvoudig te realiseren omdat deze accesoires zoals steunen voor hengel en dieptemeter, hengelrekken kant en klaar te koop zijn. Maar wil je wat geld besparen dan is er met pvc. pijp en wat handigheid ook heel wat te bereiken.

In een volgend artikel zal ik wat verder ingaan over hoe te vissen vanuit een bboat.