Het Visavontuur van Eva Boonstra met Hilco van Nuil

De wekker gaat en ik kijk op de klok die mij verteld dat het 12 maart 07:00 is. Onze dag gaat beginnen langzaam maak ik Eva wakker want dit gaat haar dag worden. Nu denken jullie natuurlijk leuk maar wat voor een dag dan? Eva heeft vorig jaar een middag vissen op de verjaardag van Hilco van Nuil gewonnen. Hopelijk kan ze deze dag volhouden want ze moet erg hoesten, gelukkig geen koorts en voelt ze zich helemaal top. Het is ook allemaal erg spannend voor haar wat er gaat gebeuren deze dag.

De dagen daarvoor zijn er al vele vragen na het zien van de grote snoeken op het facebook profiel van Hilco “wat als ik een hele grote vis vang” dan help ik jou vertel ik haar. We zoeken alles bij elkaar en beginnen aan het ontbijt er gaat weinig in door alle zenuwen bij onze dame.

Wij moeten ons om 11:30 verzamelen bij de helling in het recreatie gebied Strand horst. Voor ons is dat 1 ½ uur rijden vanuit Dokkum als we alles hebben ingepakt (eten, snoep en drinken voor een aantal dagen) vertrekken we om 09:30 dan zijn we in ieder geval op tijd. We geven mem ( mama ) nog een knuffel, kus en zwaaien toeterend ons huis voorbij.

Ons avontuur gaat beginnen
We stoppen even bij een tankstation nabij Drachten voor wat stophoest en strepsils want die liggen nog thuis. Tijdens het rijden komen er steeds meer vragen naar boven bij Eva waaronder hoe groot worden deze snoeken en wat eten ze. Ik beantwoord alle vragen en na wat spelletjes van “ik zie, ik zie wat jij niet ziet “en wie ziet de meeste blauwe auto’s zingen we “we zijn er bijna, we zijn er bijna”

11:20
We komen aan bij de helling. We maken daarvoor nog even gebruik van het toilet bij Mac Donalds, want dat gaat in de boot wat lastig als meisje. Spannend, de ontmoeting tussen Hilco en Eva gaat beginnen. Eva heeft een tekening gemaakt voor de verjaardag van Hilco en van mij krijgt Hilco een fles Sonnema berenburg want een lekker kruidendrankje komt altijd wel van pas.

Het gaat nu echt beginnen 11:25
Eva en ik stappen aan boord bij Hilco, de cadeaus worden overhandigd en we nemen plaatst in de luxe visstoelen waar je gemakkelijk de hele dag in kan blijven zitten. Vol gas gaan we met de 50 PK Mercure over het water naar onze visstekken. Eva en ik houden ons goed vast waarbij bijna de muts van Eva overboord gaat om 11:45 zijn we op onze stek en gaat het beginnen.

Al snel volgt er een mooie snoek die aan de verwondingen te zien is ontsnapt aan een nog veel grotere vis. Als Hilco dat verteld aan Eva worden de ogen bij haar nog groter en maakt zich nu duidelijk zorgen dat er waarschijnlijk nog groter vissen zullen worden gevangen vandaag. Het blijft een tijdje stil onder water en na wat gemiste aanvallen vangen we onze tweede snoek aan een hele mooie Derkbait van Derk van der molen (welke zeggen we niet dat blijft geheim). Het is niet die je op de foto ziet in ieder geval.

Eva heeft hele verhalen met Hilco over de groentes en ze zijn erover uit dat spruitjes toch wel echt de aller vieste zijn in de hele wereld. Het wordt tijd voor onze derde snoek die zichtbaar boos is omdat dit ook weer aan dezelfde Derkbait is (wat nog steeds geheim is) en ook deze snoek gaat na een foto weer snel terug. Wat hebben we het gezellig en het is ook Fantastisch mooi weer.

Alle snoeken die we vangen liggen nog heel dicht op de bodem en zijn ook erg koud, Eva zegt fluisterend in mijn oor dat ze ook weleens wil gaan varen. Dat doet ze tenslotte ook in papa’s boot zegt ze, dan moet je dat maar even vragen aan Hilco fluister ik terug. Na een raad spelletje tussen Hilco en Eva is er een uitleg van de gps plotter waarbij ze uitleg krijgt in welk gebied ze moet blijven en waar ze naartoe moet varen gaan we weer beginnen. Wat is het ook een stoere meiden wat doet ze het goed deze middag.

Omdat Eva nu even aan het sturen is heeft Hilco ook een mooi rust moment, die nu ook even aan vissen toe komt. Het is tenslotte zijn verjaardag en hij moet vanavond ook weer feestvieren zegt hij tegen Eva. Na wat zigzag patronen van Eva (nieuwe vis stijl) krijgen we een hele doffe tik op de hengel en deze buigt ook heel mooi door er gaat al veel lijn van de reel af en snel pakken we de hengel maar helaas gaat de vis na een klein gevecht los.

17269815_999981370134508_171737400_o

Dit was toch wel een hele mooie grote aan het gevecht te voelen.
Nadat we weer wat aanvallen missen krijgen we een mooie tik op de korte hengel, deze blijft ook niet hangen waarbij binnen 2 sec de ander hengel krom gaat. Hierbij vangen we onze vierde grote snoek aan de inmiddels bij ons wel bekende derkbait, ook deze gaat weer mooi op de foto.

Na al ons inspanningen is het al vijf uur geworden we gaan nog even een kwartier door om toch die ene meter snoek te vangen, Jammer genoeg lukte dat net niet. 17:15 gaan we weer richting de helling waarbij Eva nog vol gas samen met Hilco mag gaan varen, hoe trots ben ik dan……heel erg trots.

Bij de auto aangekomen praten we nog wat na en maken we nog wat foto’s. Eva krijgt nog een mooie hengel van het leukste merk en ik een mooie Salmo plug. We zwaaien en bedanken nogmaals Hilco voor alle goede zorgen en het plezier dat we beleefd hebben deze dag.

Onze dag sluiten Eva en ik af bij natuurlijk het restaurant met de gouden bogen en rijden daarna weer terug naar Dokkum. Eva heeft zichzelf in slaap geschommeld en wil ook bij thuiskomst gelijk naar boven zonder een verhaal van haar dag te vertellen. Ze is ook moe en valt gelijk in slaap wat zal ze lekker dromen.

Dit was een fantastische dag waarbij we nogmaals Hilco, Fox, Salmo en Derkbait willen bedanken.

We zijn blij zijn dat we deze onvergetelijke dag mee hebben mogen maken….