Winter klaar, deel 1

Kou en harde wind.

Ik weet niet hoe het jullie vergaat maar mijn najaar is tot dusver niet super. In de zomer snakte ik naar de herfst en nu het herfst is mag het voor mij wel echt koud gaan worden. Op de een of andere manier zit ik er gewoon steeds naast dit najaar. De wintervisserij is voor mij de laatste jaren best wel productief geweest en ik denk dat als het een paar keer gevroren heeft dat de vis wel op de winter stekken te vinden is.

Tekst en foto’s: Frans Oomen

kleed je goed aan
Kleed je goed aan.

Als we de winter in gaan wordt het tijd om een kritisch naar onze visserij te gaan kijken. Juist nu is het moment om alles even goed op orde te maken voordat het echt koud wordt.

Motor onderhoud
Het najaar is altijd de periode dat ik het onderhoud aan mijn buitenboord motor laat uitvoeren. In deze periode zijn er door sociale verplichtingen altijd een of twee weekenden dat ik niet kan gaan vissen. Daarnaast komen er weer een paar hengelsportbeurzen aan. Mooi moment om de boot even binnen te doen voor een beurt.

De zomer is wellicht ook een mooi moment omdat de visserij dan over het algemeen slap is maar de watersport winkels hebben het dan vaak druk met andere watersporters. De gesloten tijd is ook geen optie omdat ik dan nog al eens naar het buitenland trek.

Op glad ijs.
Vanaf dat de eerste nachtvorsten voorspeld worden is het raadzaam om op pad te gaan met een hoeveelheid strooizout in de auto. Grote kans dat je een keer voor een helling komt te staan die meer weg heeft van een ijsbaan. Een zak of emmer kost een paar euro en kan een visdag redden.

Strooi zout.

Maar al te vaak vis ik door tot net tegen het donker en als je dan als laatste aan de helling bent zijn er soms al veel boten uit het water gehaald. Een natte helling is het gevolg en met vorst is dat zo een laagje ijs. Zorg wel dat je niet té lang door vist.

Neem ook een goede zaklamp mee als je in de winter op pad gaat. Mocht je om wat voor reden dan ook in het donker van het water af moeten is het wel zo fijn als je met een beetje verlichting je spullen op kunt ruimen.

Klein wereldje
Klein wereldje.

Sneeuw en ijzel.
Een paar jaar geleden ben ik ergens eind november met vismaat Nico op pad. De hele dag vriest het en het weer is grauw en guur. We, (lees Nico) hebben al een paar snoeken gevangen als we besluiten een wat verder weg gelegen stek te gaan aandoen. Het is een eindje varen maar met zo’n 35km per uur zijn we er zo.

We zijn er net als de eerste sneeuwvlokken beginnen te vallen. Na een dik half uur is de boot helemaal wit van binnen. Als we besluiten de handdoek in de ring te gooien komen we er achter dat er onder de sneeuw nog het nodige vismateriaal ligt. Onze tangen bijvoorbeeld. Lastig als je dan een vis vangt! Ik ben van menig dat je altijd je tang klaar moet leggen maar als je overvallen wordt door sneeuw, leg je hem het best in je tas of steek hem in je jaszak.

Sneeuw in de boot.

Terug varend door de sneeuw was die dag overigens ook nog wat! Recht tegen de sneeuw in kijkend had ik het als stuurman niet gemakkelijk. Een goede bril scheelt dan een hoop. Zonnebrillen helpen niet echt. Beter pak je een skibril of in elk geval een bril voor in slecht weer met een oranje lens. Een transparante bril kan overigens ook.

Thermoskan
Nu is ook de periode dat er weer warme dranken meegenomen gaan worden. Soep in mijn geval. Ik ben begonnen met een goedkope kan die ik bij Marskramer gekocht had. Een flinke miskoop. Op de eerste visdag was tegen 12:00 de soep nog net lauw te noemen.

Ik ben daarom eens naar een goede outdoorzaak gegaan voor een echte kan. Ik kwam met een model thuis van Stanley. Eentje met een grote opening. Meestal doe ik er soep in maar je kan er complete maaltijden in kwijt. Ik heb er een keer een beenham met honing mosterd in gedaan, maar ook saté vlees met saus.

Hengels opbergen
Met wat vismaten hadden we tegen de sluiting van het seizoen een weekendje in Hotel Het Meertje in Vinkeveen gepland. Het vroor dit jaar dat het kraakte en het waaide ook nog eens stevig. Overdag was de temperatuur misschien een uurtje of 2 boven nul.

Op zaterdag ging het vissen nog wel redelijk. Je moest af en toe het ijs uit de ogen van je hengel halen maar verder waren er geen problemen om lekker te kunnen vissen. Aan het einde van de visdag hadden we de spullen weg gezet in de auto en gingen ons hotel in. Lekker een warme douche gepakt en aan tafel. Na het eten dronken we nog een paar biertjes en gingen voldaan naar bed.

De volgende morgen waren we allemaal vroeg op. Fit en er op gebrand om er nog eens een dag flink tegen aan te gaan. Na het ontbijt trok een ieder zijn plan. Vismaat Piet en ik kozen voor de stekken waar we eerder ook al actie gehad hadden. Ik had voor de 2e dag een andere reel gepakt uit de auto om nog wat trager te vissen. Ik kon ongestoord vissen maar Piet kwam er achter dat het water van een dag eerder tot ijs verworden was in zijn reel. Je kan hem natuurlijk ontdooien onder je kleren maar zo groot stuk ijskoud metaal onder je jas stoppen, daar krijg je het zelf ook niet veel warmer van. Gelukkig had ik een reserve reel bij.

Laat daarom nooit je molens en reels in je auto of boot liggen als je meerdere dagen gaat vissen. Zorg dat het verwarmd binnen ligt. Neem ook een of 2 reserve reels of molens mee. Molens hebben er minder last van dan reels.

IJs in je ogen
Je zal merken dat als je tijdens vorst periodes aan het vissen bent er ijsafzetting in je hengel ogen en de lijngeleider van je reel komt. Regelmatig ijsvrij maken is het enige wat er op zit. Als het eenmaal begint gaat het steeds harder aangroeien.

Je ziet wel eens mensen hun hengel in het water dippen. Als je hem boven water haalt is het  ijs weliswaar weg maar je hengel is ook nat. De dunne film water wordt direct ijs en je ben na een paar worpen weer terug bij af. Beter is het om met je vingers het ijs fijn te knijpen. Je ogen zijn droog en kunnen er weer even tegen.

IJs in de ogen.

Grote ogen hebben hier minder last van dan kleine ogen.

Dit was deel 1 over de voorbereidingen voor de wintervisserij. Volgende keer meer over kunstaas en techniek.