Rick Stalenhoef en Marco Kraal…..Zweden 2014

Paspoorten…check. Euro’s….check. Woordenboek….check. Wij zijn er helemaal klaar voor….Het avontuur kan gaan beginnen. Het is nog vroeg op een druilige zondag morgen, als Marco Kraal en ik vertrekken vanuit Huizen richting Kiel in Duitsland, om daar de veerpont te nemen richting Göteborg, bestemming: Zweden!

Tekst en foto’s: Rick Stalenhoef

Achter op de trekhaak van Marco’s auto is de trailer gekoppeld met daarop zijn volgepakte Starweld. Geen plekje is onbenut gelaten.

De boot lijkt wel tijdelijk een kleine viswinkel aan boord te hebben. Na een redelijk lange rit, een knappe 6 uur over de Duitse autobaan, komen we aan bij onze eerste reisdoel n.l. Kiel. We zijn prachtig op tijd in de Duitse haven aangekomen, en na een klein uurtje gewacht te hebben krijgen we toestemming om de veerboot op te rijden.

Bij het inchecken krijgen we te horen dat de hut die we geboekt hebben zich op deck 10 bevind. Na een snelle verkenning van de vluchtroutes aan boord, is het tijd geworden voor een kleine versnapering aan de bar. Net als vorig jaar heeft Marco alles geregeld via Raffie van Cordes Travel: de overtocht met Stena Line, de accommodatie en alle vergunningen die nodig zijn. De volgende morgen hoor ik tijdens het afmeren van de veerpont nog net een van de vele kerkklokken die Göteborg rijk is 09:00 uur slaan….niet veel later kunnen we aan het laatste deel van onze heenreis beginnen….het 650 kilometer verderop gelegen Kungsholmen.

Eenmaal daar aangekomen gaat het razend snel….de Starweld glijdt soepel van zijn trailer en maakt voor het eerst kennis met het heldere Zweedse water, de boodschappen worden gedaan bij de plaatselijke kruidenier(Olga), en voordat we het weten zitten we op het balkon onze hengels op te tuigen. Het is nu al feest op deze prachtige locatie terwijl we nog geen hengel hebben uit gegooid…MANN..wat is het hier toch mooi.

Na een wel verdiende nachtrust is het dan zover, alles is klaar, we kunnen het water op…eindelijk!! Het duurt niet lang voordat ik een luide stem over het water hoor gallen, Marco in extase op de voor hem en ons alle bekende manier. Een mooie snoekbaars toont zich aan ons, en net als vorig jaar is de aanbeet weer kei en keihard.

Kort daarna is het ook mijn beurt en krijg ik ook mijn eerste aanbeet op mijn nieuwe Fox Rage vertical jigging hengel. De aanbeet gaat door merg en been. Mijn nieuwe “stokkie” kromt tot bijna in het handvat als deze het gevecht aangaat met een prachtige snoekbaars…..wat is het hier superrrrr!

Omdat het in Zweden in dit gedeelte van het jaar bijna 24 uur per dag licht blijft, delen we de dagen dan ook op in 3 sessies; een ochtend sessie van 06:00 tot 11:00, een middag sessie van 14:00 tot 18:00 en een avond sessie van 21:00 tot na middernacht. Alle sessie leverden veel vis op maar tijdens de avond sessies vingen we toch de grotere vissen.

Vorig jaar kwamen we tijdens ons verblijf erachter, dat hier vroeger op en langs het meer een houtzagerij had gezeten.

Enorme hoeveelheden houten palen verschenen op de diepte meter, en je moest ook erg uitkijken met varen omdat sommige van deze palen nog rechtop in de rivier stonden. De truc was om een cm of 30 boven de bodem te gaan vissen, wat resulteerde in minder verlies van kunstaas en nog hardere aanbeten…! Vissen met een staart dreg was absoluut niet nodig, omdat de snoekbaarzen zo gretig waren dat ze het kunstaas in sommige gevallen echt verslonden.

De Zweedse snoekbaarzen hadden wel favoriete kleuren waar ze gek op waren. We merkten dat de 10 cm lange Zander Pro Shad, in de kleuren “Brownie” en “Black n Lime” toch wel de favorieten waren.

Als we deze trip vergelijken met vorig jaar viel ons wel wat op. Het bleek dat dit jaar de winter in tegen stelling tot vorig jaar erg zacht was geweest. Dat resulteerde dat de vis al eerder dit jaar de rivier op was getrokken om te gaan paaien. Dus waren we iets te laat om de vangsten van vorig jaar te evenaren.

Maar goed…al met al was het een fantastische week……

Volgend jaar gaan we zeker terug naar dit fantastische land!!