Een dagje polderen met veel wind.

5 oktober, de afspraak om weer een dagje met Frank, Hans en Tim was alweer een tijdje terug gemaakt. Buienradar werd met spanning in de gaten gehouden want na het weekend zou het weer omslaan. Gekscherend zeiden we dat het wel écht snoekenweer zou worden. Op donderdag gaf buienradar 90% kans op regen en wind… heeeel veel wind. Op het nieuws zei Edwin Everts dat het zou gaan om rukwinden met snelheden van rond de 100 km per uur. Ik heb de boel al een paar dagen terug klaargezet want mijn boot zou ook meegaan. 2 boten en 4 man is wel zo gezellig.

Het is 5 uur als mijn wekker gaat, ik ben vlot wakker en besef dat ik eigenlijk best lekker geslapen heb. Misschien kwam het door de glansrijke overwinning van PSV op Napoli of zou het de bijbehorende borrel geweest zijn? Snel met Isa wandelen door het park en thuis krijgt ze nog een koekje van me. Ik pak de boot uit de garage en klik hem aan de auto. Nog wat andere spullen gaan de auto in en dan is het koffie. Via Facebook word ons alvast veel geluk gewenst en worden we voor gek verklaard om met dit weer erop uit te gaan.

Als de koffie op is stap ik in de auto en zet de TOM TOM aan pfff 2,5 uur sturen!! Als ik bij Groningen kom begint het te sputteren, het gaat regenen en steeds harder regenen… Ik heb een zeil over de boot dus alles blijft lekker droog. Ook de wind trekt wat aan en met de afsluitdijk nog in het vooruitzicht begint het wat te kriebelen. De windmolens draaien best hard!! Ach 110 lukt nog prima en dan ben ik er alweer bijna. Een lekkere kop koffie word mij aangeboden en we lopen weer wat slap te ouwehoeren.

Wachten tot de buien voorbij zijn. De thuisbioscoop van Tim.

Dan kijken we maar even weer op buienradar en besluiten even te wachten. Het regent dat het giet en de wind is behoorlijk aangewakkerd. Tim zet een film op en we kijken naar een Amerikaan die hele mooie musky’s weet te vangen. Af en toe kijken we naar buiten maar het blijft gieten.. rond 11 uur is de regen eindelijk weg. We gaan snel de auto’s in en traileren even later de boten erin.

Dat er grote snoeken zwemmen in deze polder is wel duidelijk te zien. Deze snoek is flink gepakt.

Hans heeft de eerste vis al te pakken zonder een hengel te hebben aangeraakt. Een zwaar gehavende snoek komt voorbij en aan de wonden te zien heeft oma er even flink de tanden ingezet! Dan gaat de boot van Hans ervandoor om onverklaarbare redenen en moeten we met mijn boot snel de zijne ophalen. We kunnen er allemaal enorm om lachen.

Wel een aanbeet voor Hans, de snoek schiet los en de cico kid shad clone kunnen we gebruiken voor de rubriek….afgekloven.

Beste koppen staan er op het water en hoe langer we varen hoe smeriger het water word. We draaien maar om want dis is niet leuk trollen. De wind hebben we nu in de rug, tjonge wat gaat dat hard! We zoeken snel een stuk op waar de wind gebroken word achter de bomen en gaan verder. Veel tijd is er al niet meer want ik moet nachtdiensten draaien dit weekend en vanavond om 21 uur moet ik weer verschijnen op mijn werk. Er is veel rommel het water in geblazen waardoor de aasjes soms meer in de boot liggen dan in het water maar we zetten dapper door.

Het heeft even geduurd, mooie tachtiger snoek voor Tim. De kop is eraf.

Plotseling staat de hengel van Tim krom en zit er een mooie vis aan de hengel van dik in de 80. Ik moet behoorlijk werken om de boot goed te houden en Tim kan de vis landen. Een schitterende gespierde vis mag voor heel even met Tim op de foto. Ik zet de motor weer in de vooruit en de pluggen trekken weer mooi aan de hengels. Ik geef nog wat meer gas en kijk dan naar de wal. Ik schiet Tim aan en beide zien we de wal stilstaan en met een verbaasd gezicht kijken we elkaar aan. Enorme wind en stroming en geen meter vooruit komen!!

Het loopt al tegen het einde van de middag en we besluiten nog een inham te pakken voor we het water uitgaan. De bodem is grillig en de scholen aasvis komen steeds meer in beeld en af en toe zien we een snoek jagen. Tim krijgt dan een aanbeet van een mooie dikke vis die even later van zijn aas afrolt. Jammer maar het hoort er bij, toch had Tim deze vis wel graag even willen vasthouden en er mee op de foto gewild. We gaan nog een aantal meter verder voor we besluiten terug te gaan naar de auto’s. Ik wil de boot draaien en mijn steunaasje valt stil. Op dat moment word dat aasje gegrepen en kan ik ook gaan  drillen. De snoek heeft mijn fluo onderlijn rondom de kop zitten maar gelukkig zijn ze een halve meter lang dus komt mijn hoofdlijn nog niet tussen de kaken. Deze moeten we scheppen zeg ik tegen Tim. Als de vis onthaakt is mag ze voor straf met mij op de foto waarna ze weer netjes terug mag.

Toch nog een mooie 90er snoek voor Derk.

Chagrijnig schiet ze ervandoor en hebben we dus twee knappe vissen aan boord gehad en eentje bijna. De boten liggen weer vrij snel op de trailers ondanks de wind. Er is nog wat tijd over dus gaan we de dag afsluiten met een heerlijk patatje en schudden, nadat we afgerekend hebben, elkaar de hand en gaan naar huis. 2,5 uur later stap ik weer mijn huis binnen en moet snel uitpakken want ik heb nachtdienst…. Snel een SMS-je versturen dat ik weer veilig ben aangekomen. Het was weer gezellig mannen!! Nu op naar Utrecht want dan gaan we weer drie dolle dagen beleven op de hengelsportbeurs.

Groetjes, Derk

Reageer op dit artikel op het Roofvisweb Forum.