Reisbureau Visservice, bekend van de exclusieve en volledig verzorgde visvakanties naar Noorwegen en Denemarken, heeft tijdens de Hengelsport en Visbotenbeurs te Utrecht ludieke acties en bestaat 10 jaar!
Het van de exclusieve en volledig verzorgde visvakanties bekende reisbureau Visservice bestaat tien jaar. Inmiddels geniet dit gespecialiseerde reisbureau het vertrouwen bij een grote schare trouwe aanhangers… Vele honderden sportvissers beleefden immers onder begeleiding van Visservice fantastische avonturen in Noorwegen en Denemarken. Na tien jaar wordt het sportieve concept met de vertrouwde all-in service nog steeds erg gewaardeerd en weet ook een nieuwe generatie sportvissers het reisbureau heel goed te vinden. “De animo voor onze all-in visvakantie naar Noorwegen is nog steeds groeiende, vooral sinds wij een tweede locatie, het noordelijkere gelegen Vevang, aan ons aanbod hebben toegevoegd. Wij hopen dat we nog eens tien jaar met onze visvakanties kunnen doorgaan want bij ons is de animo nog volop aanwezig om onze gasten een onvergetelijke visvakantie in Noorwegen te bezorgen”, aldus Reier Groot van Visservice.
Tijdens de Hengelsport- en Visbotenbeurs in Utrecht, van 30 november t/m 2 december a.s., heeft Visservice een feestelijke actie. Om het jubileum te vieren geeft het reisbureau maar liefst tien procent korting op tijdens de beurs gedane boekingen. Dat is toch een leuk voordeel tijdens de huidige recessie. Ideeën voor een volledig verzorgde visvakantie naar Noorwegen? Tijdens de beurs beantwoorden wij van Visservice (stand 198) graag al uw vragen, en mocht u niet kunnen wachten? Alle informatie over onze compleet verzorgende visreizen
Nieuwsbericht Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 07 november 2012
Tijdens een inspectie van het visstroperijteam van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is een beroepsvisser in Noord-Holland betrapt op het stropen van paling. Het viel de inspecteurs eind vorige week op dat de visser niet alleen wolhandkrab uit de fuiken haalde. De meegevangen aal werd niet teruggezet in het water, maar levend verstopt in speciale zakken onder een aanlegsteiger. In totaal werd 70 pond paling aangetroffen.
Paling oftewel aal mag tot eind november niet worden gevangen. De beroepsvisser had wel een ontheffing om met aangepaste aalfuiken wolhandkrab te vangen. Het Productschap Vis heeft deze ontheffing van de visser nu ingetrokken. Inspecteurs van de NVWA zien erop toe dat alle fuiken van de visser uit het water worden gehaald
Aangezien aal een beschermd diersoort is, overtreedt de visser niet alleen de Visserijwet, maar ook de Flora- en faunawet. Voor beide vergrijpen krijgt de man een proces-verbaal. Dergelijke overtredingen kunnen maximaal gevangenisstraf van 6 jaar tot gevolg hebben.
Gesloten periode aalvangst Om de palingstand te verbeteren is het van 1 september tot en met 30 november verboden te vissen met aalfuiken. In deze periode mag er wel op wolhandkrab worden gevist. Hiervoor moeten wel speciale fuiken worden gebruikt zodat de aal kan ontsnappen. Vissers kunnen een ontheffing aanvragen bij het Productschap Vis om deze krab te mogen vangen.
Gebroeders van Leerdam winnen laatste wedstrijd! Daan Verbruggen en Marc Zitvast Nederlands Kampioen Rivieren.
De laatste wedstrijd was de beslissende. De top 5 van het klassement maakte nog kans om de titel te behalen. Het was prachtig weer en iedereen was er vroeg bij. De vangsten waren voor de tijd van het jaar best goed, maar ja… het gaat om de grotere vissen en dan is veel vis niet voldoende.
Tekst en foto’s: NKS Bestuur
Zon in plaats van de aangezegde regen! Heerlijk was het…
Veel 40ers!
Al rap werden de nodige vissen gevangen, maar 40-tigers zou niet voldoende zijn om te winnen. De ervaring leert dat een bonusvis of drie 60tigers goed zijn om te winnen/hoog te eindigen. De gehele top vijf zat er dus strak in en vingen allen de benodigde drie vissen, maar waren ze groot genoeg?
Tijdens de eerste meting sessie bleek dat ook. Enkele 50-tigers, 60tiger en één 70-tiger gevangen door v. Leerdam. Na de meting dus rap weer terug de rivier op om dan toch die ene dikkerd te vangen. Henk Roos en Pieter Smit deden het goed. Ze hadden al snel drie 60-tigers en visten snel tussen de kribvakken tussen de 2 en 7 meter. Een Manns action shadje en een spiering aan dropshotje werkte goed. De gebroeders van Leerdam visten ook scherp en wisten de wedstrijd op hun naam te schrijven.
Gebroeders van Leerdam winnen knap!
De Top 3
Zoals gezegd visten de gebroeders van Leerdam sterk en wonnen de wedstrijd gevolgd door Roos en Smit. Marc Zitvast en Daan Verbruggen werden derde en daarmee winnen ze het klassement. De strijd was echt tot de laatste seconde spannend. Zo had Marcel Asbroek een dikke 80er naast de boot die helaas niet gevangen werd. Het zou de winnende vis zijn… die ook goed zou zijn voor de titel! Maar verspelen telt niet en dan is het zuur omdat je de vis er wel aan hebt gehad. De beste winnen… Daan Verbruggen en Marc Zitvast! Dus winnen de beste en dat zijn de heren Zitvast en Verbruggen. Ze mogen zich een jaar lang Nederlands Kampioen noemen en daar zijn ze trots op. Tweede de heren van Leerdam die gewoon goed hebben gevist en hun mannetje staan. Als derde Asbroek en Stolk die de overwinning helaas hebben verspeeld. Allen gefeliciteerd en de huldiging zal tijdens de grote NKS Finale plaatsvinden.
Pieter en Henkie: ook top prestatie ook…
Beste technieken…?!
Het is altijd weer leuk om te zien en horen waarmee er wordt gevist en hoe. Shads, spiering en voorntjes zijn er gebruikt in alle soorten, maten en gewichten. Het is toch van belang dat je de plekken/stekken weet, want geen vis geen beet. Heel veel kunstaas en technieken zijn dus goed en dat blijkt ook. Één werkend kunstaasje of techniek is er niet. Rovers jagen en jagers raken geïrriteerd, vindt de manier hoe en wanneer ze dit doen en je vangt.
Brons in de pocket, genoeg voor de overwinning overall…en zijn Marc Zitvast en Daan Verbruggen Nederlands Kampioen Rivieren.
Dank namens aan alle sponsoren die hebben bijgedragen aan deze NKS Serie…
Meer informatie over het NKS, NKS Rivieren, wedstrijden en uitslagen is te vinden op: www.nksnoekbaarsvissen.nl
Vanaf heden is het kunstaaspakket van Pike Master Lures wederom uitbreidt met de Strike Pro Wolf Tail JR. De Strike Pro Wolf Tail JR is een kleinere versie van de gewone Wolf Tail. Ontwikkeld door de beroemde kunstaas bouwer Anders “WolfCreek” Ulvforssen. De Strike Pro Wolf Tail JR heeft een zachte rollende actie met een toegevoegde uitdagende actie van de zachte plastic staart.
Vis de Strike Pro Wolf Tail JR langzaam of snel, het maakt niet uit. de vis kan deze dodelijke actie niet weerstaan! Uitstekend geschikt om het hele jaar rond op snoek te vissen. Uitvoering in sinking (37 gram) en in shallow (33 gram).
Prostaffer van PML Leon Cramer heeft ze uitvoerig getest!Hier het volledige leverbare kleurenoverzicht!
Zondag 4 november was het weer zover, doodAas 2012 van Dutch Fishing. Om 09.00uur verzamelen in Café De Dijk in het hartje van Maassluis. Sommige deelnemers waren al ruim van te voren in het centrum om de lokale aasvisjes te vangen (misschien is de snoek in Maassluis kieskeurig?)
De deelnemers zijn een gemengd gezelschap waar in onze oosterburen dit keer de boventoon voeren, ten opzichte van de thuis spelers. Effe een bakkie en een beetje bij praten. Sommige kennen elkaar van vorige edities….LEUK. Om 10.00uur gaan ze dan op pad voor een sessie van 5 uur. Het weer is goed te noemen een flauw zonnetje en een zacht briesje, nu maar hopen dat de snoek “los” is. En “Ja wel hoor” binnen 5 minuten ligt de eerste dame van 98cm op de kant! Dat belooft wat “Petri” is met ons! (Duitse vissers heilige!?)
Mooie snoek voor Jurgen Bickert.
Wat op viel is dat er veel vissen “gelost” werden, maar aan het eind staat de teller toch nog op 15 stuks. Vier vissen van door de meter en waarvan 1 zelfs 113cm!
Lange snoek van 113cm voor Wolfgang-Kalweit
En ja hoor in de middag gaat het regenen en dat blijft zo tot het eindsignaal. (petri heeft ons weer verlaten en is terug naar Duitsland!) In het cafe druppelen de deelnemers letterlijk en figuurlijk binnen, Om op te warmen…wat warms naar binnen te werken, en natuurlijk de uitslag! En die is als volgt:
1. Wolfgang Kalweit – 4 vissen totaal 388cm. Tevens winnaar met de grootste vis 113cm dus de wisselbokaal.
2. Jurgen Bickert – 3 vissen totaal 296.50cm.
3. Uwe Pinnau – 2 vissen totaal 189cm.
Uwe Pinnau met een 3e plaats
Als organisatie vinden wij het heel “stoer” om te vermeldenbdat er ook twee vrouwelijke deelneemsters waren (goed gevist meiden!).
Céline de Bakker, is het geen plaatje?
Via deze weg willen wij graag de deelnemers en de sponsoren, bedanken voor hun deelname.
Elke roofvisser heeft er wel mee te maken.. Hoe kom ik nou bij die vis!! Je kijkt op je scherm en hebt signalen op 10, 15 of misschien nog wel dieper. Of je zit op het water en wil de dressuur doorbreken maar hoe?
Ik was aan het vissen in Zweden tijdens mijn vakantie en kreeg hetzelfde. Ik had signalen op 25 meter en heb geen kunstaas wat zo diep kan lopen. Kunstaas dat zo diep kan lopen is bij mijn weten niet te krijgen, bouwen lijkt mij ook geen optie want een lip met de grote van een surfplank is geen doen. Een een snoek drillen met een 400 grams stok is ook geen sport lijkt mij. Een downrigger zou het kunstje moeten klaren maar die had ik niet bij mij natuurlijk, laat staan dat ik er wel eens mee gevist had.
Tekst en foto’s: Derk vd Molen en René van den Brug.
Vissen met de downrigger kan soms heel effectief zijn
Terug in Nederland liet het mij niet los, het apparaat zou best wel eens uitkomst kunnen gaan bieden bedacht ik mij want in de wintermaanden wil je liever wat dieper vissen. Soms is het gewoon niet handig om je aasje tientallen meters achter de boot te hebben en wil je net dat aasje gebruiken maar die gaat gewoon niet dieper.
Ik besluit de vraag te gaan stellen op Roofvisweb Forumen al snel krijg ik bericht van Sebastiaan Verkerken visgids René van den Brug, beide zijn ontzettend enthousiast over de downrigger. René stelt voor om mij een dag mee te nemen in zijn varende balzaal en 2 november is het zover.
De opstelling aan de andere kant met de fishfinders ernaast. Onmisbaar bij deze visserij. Je kan met de structure scan precies zien hoe hoog je zit met je loodbal en dus je kunstaas!! Kan ook met een gewone fishfinder natuurlijk..
Ik rijd in alle vroegte naar het mooie Friesland en na anderhalf uur sturen sta ik bij hem voor de deur. De weersvoorspelling waren verre van gunstig. Windkracht 5/6 met uitschieters naar 7 gepaard met de nodige regenval. We besluiten de eerste bui even af te wachten en nemen een bak koffie en lezen de laatste weersvoorspellingen en forummeldingen. Als de lucht weer open trekt pakken we de boot en gaan te water. Ongelooflijk wat die man heeft weten te bouwen voor boot.
Ik krijg op het water wat uitleg over het systeem en dan is het fishing time!! Maar wat een wind… het is bijna geen doen met dit weer op het water maar toch weet René een mooie snoekbaars te vangen. Aan het einde van de dag kom ik op een aantal voordelen van dit systeem.
En zo ziet dat er dan uit als je vaart. De hengels staat expres in deze stand om de vis te kunnen haken. Vis pakt het aasje en de clip schiet los. De hengeltop veert omhoog en de vis zit gehaakt.
Voordeel 1 van de downrigger is dat je nooit meer lijnen bij de schroef van de motor hebt lopen bij het trollen. Bij veel wind wil de boot nog wel eens wat scheef trekken om op koers te blijven. De “gewone” getrolde hengels en lijnen willen dan nog wel eens gevaarlijk dicht in de buurt van de schroef komen, vooral als je iemand voorin hebt zitten. Met de downrigger geen probleem. Je lijn loopt praktisch recht naar beneden… In een haven is dat erg handig, je kan gewoon door trollen zonder steeds op je lijnen te moeten letten en de boel binnen te halen wanneer je moet manoeuvreren om boten heen of wanneer je gaat keren.
Duidelijk te zien hoe diep het aasje loopt. Perfect ook om te zien dat je nu vlak boven de vis zit. Je ziet een signaal duidelijk in beeld!! Nu wachten op die ene vis…
Voordeel 2 je kan heel erg secuur op diepte vissen. Je kunt op je scherm precies zien op welke diepte je zit omdat de loodbal vrij dicht bij de boot blijft. De sonar pikt hem op en geeft een mooi beeld van de diepte van die loodbal. Dat is een groot voordeel als de vis vrij vast ligt. Met de “gewone trolhengel” is het toch altijd weer iets meer gokken hoe diep je aasje loopt. Wij trolden op een diepte van rond de 5 meter, ik telde de slagen die ik maakte tijdens het zakken van de loodbal en zat steeds precies op de diepte die ik wilde.
Geconcentreerd vist René vd Brug het water af. Je kan heel precies en secuur je aas presenteren wat veel voordelen heeft. Met los trollen van kunstaas is het toch altijd wat lastiger schatten hoe diep je zit..
Voordeel 3. Dressuur op het water? Vis een swimbait, fatso of jerkbait op diepte. Vissen zien die aasjes nooit op die diepte dus je bent ze weer een stapje voor.
Uiteindelijk de beloning!
Het was erg jammer dat het weer ons totaal tegen zat dit keer maar de overtuiging is bijzonder groot bij mij nu. Het volgende wat er bij mij op de boot komt is zeker een downrigger!! En we spreken gewoon weer een keertje af om het dunnetjes over te doen.
Deze snoek is eerder gevangen door Rene met de Downrigger.
Mocht je nou iets willen weten over dit systeem dan kan je natuurlijk op het Roofvisweb Forum je vragen stellen hierover en dan zal René en andere ervaren vissers proberen hierop te antwoorden.
De strijd om de NKS Lund Challenge 2012, is toe aan het slotstuk. Het strijdtoneel hiervoor is het schitterende wedstrijdwater de Lithse Ham. Een water wat bol staat van de mogelijkheden, maar tevens ook bekend staat als een erg lastig water. Dit maakt de strijd nog spannender, wie wordt er kampioen en wie neemt bezit van de laatste entreetickets voor de NKS Alumacraft Masters.
Tekst en foto’s: NKS Bestuur.
In de vroege uurtjes worden de messen geslepen…
Om een laatste wedstrijd hangt altijd een bepaalde spanning, het leek dan ook of alle deelnemers hier last van handen. Al ver voor het startsignaal waren 50 boten, klaar voor de strijd. Als dan eindelijk om 8.30 uur het startsignaal gegeven wordt verspreid het veld zich snel over de plas. Zoals in iedere wedstrijd is de eerste klap een daalder waard en deze werden dan ook al snel uitgedeeld. De fel begeerde glasoog leek te begrijpen dat er veel op het spel stond en hapte dan ook gretig toe in de aangeboden dode visjes en shads.
Tussen de 8-14 meter werden de snoekbaarzen intensief bestookt met dropshots, fireball, sleepje en shads. Alvorens de klok twaalf uur geslagen had, waren er al een tal van snoekbaarzen tussen de 30 en dik 70cm gevangen. Na het middag uur bleek het echter zoeken en werken geblazen. Dit betekende voor een aantal deelnemers klamme handjes en zweet druppels op het voor hoofd, de top drie stond namelijk maar op 5 punten van elkaar.
De familie van de snoekbaars liet zich ook dulden in de strijd, zo kwam de grootste snoek op naam van het duo Pierre van Aalten & Eric Peeters. De heren wisten een snoek van 81,4cm te vangen.
Een mooie bonusvis…
Naast de snoeken lieten de baarzen ook duidelijk van zich horen. Het duo Jan Spil & Björn Neve wist uiteindelijk de grootste oude krijger te vangen, met maar liefst 52,2cm.
52,2cm puur genot…
Alle deelnemers kwamen natuurlijk voor de snoekbaars, maar er kan maar 1 team de grootste vangen. Dit keer waren het de locale helden Perry Verstappen & Rene v.d. Vorstebosch die met 73,4cm de grootste snoekbaars lieten aantekenen.
Een terechte glimlach, voor een supervis…
Vele mooie vissen zijn er dus weer gevangen tijdens deze editie op de Lithse Ham. Er kan natuurlijk maar 1 team met de dagprijs aan de haal gaan. De wisselende vangstberichten deden bij vele teams de hoop gloren. Uiteindelijk zag de dag top 3 er als volgt uit met op de derde plaats Frank Westkers & Urich Köster met een totaal van 3498mm.
Een knappe derde plek, gefeliciteerd…
Op de tweede plaats vinden we een team dat vandaag een thuis wedstrijd viste Cor van Wanrooij & Wim Clement visten 3529mm bij elkaar .
Stekken kennis is 1, maar het dan ook nog zo gebruiken…
Onze vriendelijke zuider buren Ludovic Arnaert & Bert Degrave mochten nadat ze meerdere deelnemers van de helling geholpen hadden de eerste plaats in ontvangst nemen.
Met 3919mm de terechte winnaars op de Lithse Ham!
Naast de dag prijzen was er natuurlijk voor vele deelnemers de laatste kans om zich te kwalificeren voor de strijd om de NKS Alumacraft Masters. De laatste tickets voor de strijd die zal plaats vinden op 18 november.
Op de valreep maar deze heren zijn er alsnog bij…
Het seizoen zit erop de dagprijzen zijn verdeeld en het algemeen klassement is opgemaakt. Wie is er nu Nederlands Kampioen Snoekbaarsvissen 2012?? De top vijf van het klassement ziet er als volgt uit: 5e Tom Kroon & Eric Marteijn (102 punten), 4e Bert Degraeve & Ludovic Arnaert (71 punten), 3e Luc Coppens & Tom Bekaert (67 punten), 2e Hendry Vis & Gerald Vierhouten (62 punten) en Nederlands Kampioen Snoekbaarsvissen 2012 en winnaars van de NKS Lund Challenge 2012…….
Chris Boxberger & Peter Engelen (59 punten)
Onze dank gaat uit naar alle sponsoren en federatie(s) die het wederom mogelijk hebben gemaakt de wedstrijd op de Lithse Ham te vervissen.
We hopen alle tickethouders 18 november te mogen verwelkomen in de strijd om de NKS Alumacraft Masters. De deelnemers die helaas geen ticket hebben kunnen bemachtigen, niet getreurd. We hopen jullie volgend jaar wederom te mogen begroeten in de strijd om de NKS Lund Challenge 2013 die met dank aan IJsselsport vervist zal worden.
Velen kijken er naar uit: van 30 november t/m 2 december staan de Utrechtse Jaarbeurshallen bol van de hengelsport tijdens de elfde editie van de Hengelsport en Visbotenbeurs. De Hengelsport- en Visbotenbeurs in Utrecht is een driedaags evenement dat vele bezoekers – jong en oud – trekt.
Met trots lanceren wij onze promotiefilm, van de grootste hengelsportbeurs van Europa, dé Hengelsport- en Visbotenbeurs. Deze film is een productie van Koos Walters, eigenaar KGB-baits.
Voor meer informatie over de Hengelsport en Visbotenbeurs 2012, klik hier
Lekker vissen, boot en trailer maar wat als je pech krijgt onderweg?
Zaterdagavond even met mijn vismaat Arne bellen waar we heen gaan de volgende dag, helaas geeft hij te kennen geen tijd te hebben. Hij is in de blijde verwachting van het 2e kind en dat brengt als je al 6 dagen per week werkt toch wel wat verplichtingen dat het zondags samen vissen nog wel eens tekort schiet.
Foto’s en tekst: Martijn Sturkenboom
Heel begrijpelijk en absoluut geen punt, we zijn sowieso erg makkelijk in het nemen van een beslissing waar we heen gaan en vaak op het laatste moment. Het heeft ook met de weersvoorspellingen te doen waar we heen gaan. Hij vertelde nog over een paar tips die hij kreeg over stekken die we konden gaan proberen op een voor ons nieuw water wat we samen aan het verkennen waren.
Maar goed deze nuttige tips had hij gekregen en als je samen een water aan het proberen bent vind ik ook dat je samen de gouden tips moet uitproberen. Dus waar ging ik naartoe de volgende dag, ik besloot er nog een nachtje over te slapen. Mijn auto was nog volgepakt want ik was zaterdag middag even op een plasje in de buurt geweest dus qua voorbereiding was ik zo goed als klaar. Het zou de 2e koudere dag op rij zijn en prachtig weer dus ik had er erg veel zin in. Na een goede nachtrust en enkele watertjes door mijn hoofd te hebben laten gaan besloot ik om naar een voor mij nieuw water te rijden. 50 minuten reistijd en de helling had ik met Google maps al gevonden.
Ik had wat leuke tips gehad van een oudere man waar ik op de IJssel een keer mee in gesprek raakte. Dus de boot achter de auto even een kleine check gedaan want ik kan nog wel eens overhaast weg rijden en dan net als gisteren denken wat worden mijn voeten toch koud en blijkt dat ik met mijn slippertjes nog aan in de boot zat. Maar ik leek alles bij mij te hebben, koffie to go mee en rijden maar.
Bij Hoogeveen was het wegdek wat slecht eigenlijk zo slecht dat ik zat te trillen in de auto. Gelukkig zag ik in de verte al een nieuw aangelegd wegdek komen, daarop gearriveerd ging het trillen vrolijk verder. Ik kijk in de achteruitkijkspiegel en zie de boot ook licht dansen, even eraf maar ik gokte op een kapot wiellager. Op de parkeerplaats liet ik de motor draaien en bij het uitstappen hoorde ik het al hij liep heel onregelmatig. Zeker niet de rustige en gelijkmatige toon die ik normaal hoorde.
F………. wat nu ? ik zit bij de ANWB maar hoe ben ik in godsnaam verzekerd, het is al zeker 10 jaar geleden dat ik dat heb afgesloten. Direct ging er een verhaal door mij heen van een collega die pech had met zijn caravan en de ANWB wilde hem niet helpen. Hij moest zelf het afsleep transport betalen en dat was duur! Ja en ik had ook niks aanvullends afgesloten de afgelopen 10 jaar. Met de gedachte dat ik al een stukje trillend was door gereden en ik wist dat je op een cilinder minder wel even door kon rijden, besloot ik om te keren en te proberen om thuis te komen, ik had absoluut geen zin om te stranden met mijn boot achter de auto. Mijn auto is al 12 jaar oud het is zonde als deze stuk zou lopen maar de inruilwaarde is sowieso niet hoog dus ik dacht met dat verlies gok ik het erop.
De TomTom weer op de huis route gezet pffffffffff 40 km nou ja radio uit goed luisteren naar de motor en rustig terug. Deze weg ken ik als geen ander natuurlijk maar wat duurt hij lang als je in zo’n situatie rijd er komt echt geen eind aan de kilometers kruipen voorbij. Ondertussen dacht ik al wie ik bellen kon mocht ik stranden die mijn boot op kon komen halen en hoe leg ik hem uit waar ik sta. Het uitleggen werd steeds simpeler omdat ik steeds dichter bij huis kwam. Gelukkig zonder kleerscheuren de thuisbasis gehaald, mijn vrouw kwam direct naar buiten gelopen en vroeg wat ik alweer thuis deed. Ik keek naar boven naar de strak blauwen lucht en grapte met zulk weer ga je toch niet vissen. Snel de boot en mijn vis spullen opgeborgen.
Wie kent ze niet……de opvallende gele auto’s van de ANWB
Dan met mijn lichte kennis van auto’s de boel eens beter bekeken, even een klein stukje gereden zonder trailer erachter om alles uit te sluiten maar het trillen bleef. Zo wat nu te doen haal ik morgen de garage of neem ik eerst mijn vrouw haar auto mee en bel ik eerst met ze. Ach ik ben ook nog bij de ANWB laat ik die eerst eens bellen en wat blijkt ik ben optimaal verzekerd zelfs in het buitenland vervangende auto woonplaatshulp etc. beter kan niet. Nou kom maar langs dan, binnen een uur was de monteur ter plaatse ook hij stelde vast dat de motor op een cilinder minder liep. Niet continue af en toe liep hij mee, maar verstandig was het niet om met de auto door te rijden.
Repareren kon hij hem ook niet het was de kabelboom of een injector en dat hebben ze niet standaard bij zich. Afgesproken dat zij kosteloos de auto naar de garage zouden transporteren (was ik ook voor verzekerd hoera). Gelijk de behulpzame monteur eens nagevraagd naar het enge verhaal dat aanhangers niet geholpen werden. Dit klopt zegt de ANWB medewerker we komen niet voor een kapotte aanhanger mits u niet extra verzekerd bent.
Met de verzekering die ik nu heb is het zo dat als je pech hebt met de auto en deze moet gesleept worden dan nemen ze dat wat erachter hangt gratis mee naar de berger of de afgesproken garage en daar kun je dan zelf jouw aanhanger weer ophalen. Gaat de aanhanger kapot dan mag je het afslepen zelf regelen de ANWB komt niet. Dus gelijk gebeld de volgende dag met de ANWB en geïnformeerd, deze extra verzekering kost 12 euro per jaar en is gratis in het jaar dat je hem afsluit dus je betaald pas in het komende jaar.
Nou direct maar afgesloten voor die 12 euro heb ik geen zin in al die ellende. Maandag werd de auto in de garage afgeleverd het was een breuk in de kabelboom, kabels koste 50 euro en een uurtje arbeidsloon hij loopt weer als een zonnetje. Helaas een mooie zondag vissen misgelopen maar ach ik heb er al zoveel gehad die mij niet meer afgepakt kunnen worden dat ik deze voor lief neem.
De auto is goed nagekeken dus die moet het in het vervolg eigenlijk goed blijven doen, de trailer zal ik ook nog even grondig inspecteren ik heb geen zin in nog eens pech.
Het zijn soms kleine dingen waar je als visser met een boot niet snel aan denk, maar de gevolgen of onkosten kunnen hoog zijn. Check voor jezelf hoe het in jouw geval is…..ben je er voor verzekerd bij de ANWB?
Ja, je kunt echt vis vangen zonder haak, molen, hengel, etc, maar wil je hem vissend vangen dan kun je niet zonder lijn! Anders spreek je over stropen want vissen met fuiken en of netten (overigens ook lijnen) of een speer die de tand des tijds niet heeft doorstaan is meer beroepsmatig dan sportvisserij! Blijft de edele manier om ze met de hand te vangen maar ook die manier is meer voor beren dan voor mensen.
Dr. Line publiceert tot in de kleinste details!
Ja ja, Dr. Line heeft een echte mening maar nee, Dr. Line, een persoon die recentelijk uit mijn wonderlijke grijze hersenmassa ontsproot en op mijn Blog een echte ster aan het worden is (kijk maar eens op www.eu.purefishing.com , is dus geen levende persoon. Dr. Line is wel de imaginaire vraagbaak waar het op goed gebruik en alle technologie achter hengelsport lijnen aankomt. Achter Dr. Line is een echt bestaand team van fieldtesters over de gehele wereld paraat wat hem terzijde staat. Ook het best uitgeruste development center op hengelsportlijnen gebied staat hem ter beschikking. Onderzoek en testen moeten garant staan voor de juistheid van uitlatingen en publicaties van Dr. Line!
Met deze QR code direct naar het blog van Dr Line!
Je kunt er dus van op aan dat wat Dr. Line publiceert tot in de kleinste details is gestaafd en gecheckt. In een cyclus van updates en publicaties probeert Dr. Line fabels over lijnen te ontkrachten en de werkelijkheid erover toe te lichten. Sportvissers kunnen daar hun voordeel uit halen!
Deze keer een eerste artikel en wel over de lijn die we als sportvissers het meest gebruiken en die bij ons dan ook het best bekend staat, Mono oftewel Nylon zoals de meeste sportvissers het kennen.
Deze XXX is de sterkste mono in de serie. Ultra schuurbestendig, sublieme lijn en knoopsterk. Gemakkelijk te hanteren en zeer schokbestendig.
Nylon
In 1958 werd nylon vislijn geïntroduceerd door DuPont (Stren), op de hielen gevolgd door vele merken waaronder ook Berkley. De meeste moderne monofiele lijnen zijn CO-POLYMEREN (mengsel van verschillende typen nylon polymeren). Deze term wordt ‘misbruikt’ door veel fabrikanten want sinds deze uitvinding zijn bijvoorbeeld alle Berkley Trilene lijnen co-polymeren Tri staat in Trilene bijvoorbeeld voor Three. Trilene betekent van origine ‘Drie Polymeren’. De variatie van polymeren kan zaken beïnvloeden als lijngeheugen, soepelheid, schuurbestendigheid en trekkracht. Een van de goedkoopste algemene monofilamenten is homo-polymeer (een soort nylon).
Over het algemeen is nylon ‘vergevender’ dan andere lijntypen. Bijna elke knoop is geschikt voor nylon. Het materiaal fungeert als schokdemper en geeft optimale rek bij het buigen tijdens het aanspannen van een knoop. Met de juiste knoop wordt tot aan 100% trekkracht behouden. De dichtheid van nylon is neutraal en het is gemakkelijk te produceren in diverse kleuren. Het heeft wel geheugen zodat het beste grote molenspoelen kunnen worden gebruikt met een grote diameter waarop gespoeld word. Sommige typen hebben meer geheugen dan andere typen. Nylon absorbeert ook water, tot 8%. Tijdens het vissen wordt nylon ‘zachter’ en neemt het geheugen af.
Trilene Sensation Hi Vis.
Wat veel mensen ook niet weten, is dat monofilament 5 tot 10% aan trekkracht kan verliezen als het nat is. Berkley Trilene Sensation was de eerste lijn waarvan de trekkracht niet negatief werd beïnvloedt in en door water, een speciale afdichtende substantie zorgde hiervoor. De verschillen in soorten Nylon Monofilament lijnen zitten vaak in trekkracht, trekkracht op de knoop, schuurvastheid en de absorptie van shock en impact krachten. Ook is de souplesse van een lijn uiteraard zeer belangrijk. Bedenk echter wel dat elk voordeel zijn nadeel kent! Enkele voorbeelden; als je de hoogste schuurvastheid wilt bereiken dan lever je bijvoorbeeld in op souplesse. Wil je de absoluut minimale rek in een lijn brengen dan lever je in op trekkracht op de knoop!
Nog enkele feiten.
Nylon Monofilament kun je onder verdelen in Standaard en Premium, dit hangt af van de gebruikt technologie en de kwaliteit van de polymeren die worden gebruikt!
Pure Nylon, Monofilament zinkt niet, nee echt nooit!
Nylon Monofilament heeft standaard rond de 19 tot 27 % rek.
Nylon Monofilament kan in elke kleur worden gemaakt.
Nylon Monofilament is de goedkoopste variant in vislijnen.
Ook voor mono geldt,
Dat vanwege de vele verschillende eigenschappen het onmogelijk is om een lijn te kiezen die perfect is voor alle stijlen van vissen en elke techniek die de visser kiest. Ik weet namelijk dat er geen vislijn is die voor alles perfect geschikt kan zijn door kennis van de eigenschappen van het materiaal. Niemand kan de keuze voor een lijn beter maken dan een ervaren sportvisser, dus maak gebruik van Uw kennis, die van de winkelier of andere sportvissers. Lees websites, boeken en magazines om uw kennis te vergroten. Onze adviezen dragen er hopelijk aan bij dat U uiteindelijk de goede keuze kunt maken!
Achterop de verpakkingen ziet U altijd tekeningen en verklaringen van de sterke punten van specifieke lijnen.
De Eftta organisatie heeft een standaard norm voor labeling van Mono lijnen vastgesteld en verschillende bedrijven hebben zich aan deze norm verbonden, zo kunt U er van op aan dat de lijnen voldoen aan een eerlijke labeling want eerlijk waar, in het land van Spaghetti, Ferrari en de toren van Pisa kan mono net zoveel trekkracht leveren als in het land van maas en waal, de labeling laat echter soms brute trekkrachten zien van tot wel 3 kilo voor 10 honderdste. Wellicht een teleurstelling voor U maar dit kan echt niet!
Vragen?
U heeft nog vragen over de basis informatie zoals hierboven verstrekt, stuur die dan naar, frank@roofvisweb.nl
Volgende keer laten we U kennismaken met gevlochten lijnen oftewel Dyneema zoals veel sportvissers het noemen. Maar is elke lijn wel Dyneema??
In het volgende artikel gaan we het hebben over dyneema.
Have fun and Catch more Fish than ever before.
Dr. Line
Reageer of heb jij een vraag over dit artikel? Dit kan op ons Roofvisweb Forum!