Waarom een BIG TILLER…?

Visboten zijn anno 2015 eigenlijk nog steeds een vervoersmiddel om op het water op zoek te gaan naar roofvis. Toen ik ruim 25 jaar geleden begon, had ik samen met een vismaat een klein bootje met een 4 pk motor. We hadden toen eigenlijk net zoveel lol als nu, maar met één groot verschil en dat was dat we niet op groot water konden varen.

Tekst en foto’s: Willem Stolk

IMG_5721

Ruimte…
Vanaf kleins af aan vaar ik met een tiller, een boot zonder console. Het direct kunnen bedienen van de motor en de reactiesnelheid vind ik prettiger dan wanneer ik met een console vaar. Zeker op groot water met stroming en golven, is het gebruik van een tiller veel directer en kan ik beter inspelen op hoge golven en de ideale vaarweg kiezen. Maar, ook de ruimtebesparing ten opzichte van een boot met een console is voor mij erg belangrijk. Ik hou van ruimte in een boot en zo’n stuur in het midden is voor mij eerder een last dan een gemak. Uiteraard is dit mijn persoonlijke mening.

IMG_5610

Van de 4 pk die ik 25 jaar terug gebruikte tot de 150 pk die nu op mijn boot zit is een heel verschil. Toch vaart deze Big Tiller gemakkelijker dan de 4 pk van toen. Het klinkt ongelofelijk, maar de vaareigenschappen zijn veel beter. De Mercury Pro 150 pk met Hydraulische besturing is een genot om mee te varen. Natuurlijk is de motor zwaarder, maar dit merk je gewoon niet. Ik heb tot 90 pk zonder hydraulische besturing gevaren en dat was echt zwaar. Tijdens het varen trok de motor zo erg aan mijn arm, dat ik na een visdag er altijd last van had. Met de komst van de hydraulische tiller was dit verleden tijd.

IMG_5692

Lund 2075 Pro Guide
Omdat ik veel op het water zit en nogal eens met meerdere mensen, heb ik ruimte nodig. Een 2075 ft Lund Pro Guide is dan een ideale boot. Om de ruimte te behouden heb ik wederom voor een Big Tiller gekozen en de combinatie boot – motor is perfect. De tweetakt zes cilinder Mercury loopt als een zonnetje en reageert ongelofelijk direct. Ten opzichte van vroeger is het ook veiliger geworden omdat als ik het gas los laat – en zelfs de besturing, de motor door de hydraulische besturing niet naar links of rechts klapt, maar gewoon rechtdoor blijft varen. Tijdens het varen kan ik de motor even loslaten en er gebeurd niets. De gevoeligheid kun je eenvoudig aanpassen en het is een kinderspel om ermee te varen. Veilig, betrouwbaar, snel en enorm gebruiksvriendelijk.

IMG_5714

Waarom een BIG Tiller
Ik ben van 4 pk naar, 9,9, 25, 40, 50, 60, 75, 90, 115 en nu 150 pk gegaan. Telkens was het de boot > motor combinatie die groter werd. De afstanden die ik anno 2015 afleg zijn vele malen groter dan vroeger. Ik vaar nu bijvoorbeeld van Willemstad naar Moerdijk en via de Dordtse Kill naar het Spui en dan het Haringvliet op. Voor een dergelijke trip heb je een robuuste betrouwbare combinatie nodig. En de combinatie die ik nu gebruik is hiervoor ideaal. Het voordeel zit het daarnaast ook in de ruimte die ik bespaar t.o.v. een consoleboot. Maar er is meer…

Als de wind vanaf kracht 4 tot 6 over onze wateren raast, dan is het op veel wateren niet meer te doen om te vissen. Met mijn combinatie kan ik dan toch nog veilig vissen. De bootlengte in combinatie met de Mercury motor is ideaal om toch in de relatief hoge golven te kunnen backtrollen –of driften. Het gebruik van elektromotoren kan dan niet meer, maar de hoofdmotor met de hydraulische besturing en het verstelbare toerental zijn dan echt ideaal. Ik heb al heel vaak op deze manier door kunnen vissen. In 2013 wonnen we zelfs het NKS Rivieren op de Merwede en ook in 2014 heeft deze combinatie ons geholpen om wederom de titel binnen te slepen. In 2013 stond er een heftige wind (in de lengte van de rivier) en hoge golven tijdens de laatste wedstrijd. Iedereen viste onder de kant, maar wij konden toch in het midden langs de vaargeul vissen. Ik bestuurde de boot en mijn vismaat kon vis vangen.

big tiler

Uiteraard moet je je hoofd erbij houden en geen onnodige risico’s nemen. Maar met deze combinatie is het echt te doen. De wave wacker die ervoor zorgen dat het opspattend water buiten boord blijft en een extra bilge pomp zijn wel nodig. Soms is het zelfs met golven kinderlijk eenvoudig; je zet de motor in zijn achteruit en d.m.v. het verstelbare toerental kies je de juiste snelheid. Omdat door de hydraulische besturing de motor niet naar links of rechts klapt, is het echt gemakkelijk om de kont inde wind te houden.

IMG_5572

Toekomst
Ik krijg best regelmatig de vraag of het nog zwaarder kan. Aan alles zit natuurlijk een limiet, maar tot 250 á 300 pk op de hand kan het zeker. Je moet wel leren omgaan met snelheid, GPS, routes die je kiest en natuurlijk het dragen van veilige kleding. Ook een bril is nodig omdat de snelheid hoger ligt –en je wilt niets in je ogen krijgen tijdens het varen. Ik wil niets liever dan een Big Tiller en wie weet zal ik die 300 pk op de hand ook nog eens op mijn boot hebben. Het is dus zeker niet alleen voor de snelheid, maar juist de combinatie van alles dat mij heeft doen besluiten om hiermee te vissen.

Big Tillers zijn zeker veilig en het bedieningsgemak is enorm.

Willem Stolk