Zomer 2014 door Frans van der Putte.

De zomer, lekker weer om in de zon te liggen en vakantietijd voor de meeste mensen. De zomer van 2014 begon zeer warm, en daarom denk je als roofvissen automatisch aan het met rust laten van snoek en lekker jacht te maken op andere rovers zoals de snoekbaars. Een aantal malen ben ik nog op pad geweest met Oscar, en verticalend met shads en trollend met dieplopende pluggen kwamen er toch weer de nodige vissen boven water. Ook de roofblei was een paar keer goed los en werpend vingen we zo nu en dan achter elkaar. Een enkele baars en winde maakten dan het plaatje compleet.

Tekst en foto’s: Frans van der Putte

zomer2014a

zomer2014b

zomer2014c

zomer2014d

zomer2014e

Daarna kwam er rust in de tent wat vissen betreft. Nog steeds bezig met afstuderen, scriptie inmiddels ingeleverd en de grote vraag was: wanneer presenteren en verdedigen? Uiteindelijk kwam de verlossende e-mail, en bleek dat er nog tijd was om er twee weekjes op uit te gaan en zomervakantie te vieren. Ik durfde geen vakantie te plannen omdat de kans dan aanwezig was dat de verdediging dan misschien in die vakantie ingepland zou kunnen worden. Inmiddels ook ‘gebonden’ en een kleine kun je ook niet zomaar de tent achterin de laadbak gooien en vertrekken en moet er dus wel voor een degelijk onderkomen gezorgd worden.

Nu hoef je geen helderziende te zijn om te begrijpen dat ik helemaal lyrisch ben over Zweden als vis- of vakantiebestemming. Mensen die me kennen vragen wel eens waar ik naartoe op vakantie ben geweest en maken dan zin af met “-O nee wacht, Zweden natuurlijk!”. Ideaal land, lekker toegankelijk, ‘iedereen’ spreek Engels en toch een mooie relatief wilde natuur. Eigenlijk zijn die huisjes die Andy van Assema verhuurt met zijn bedrijf Sportfishing Dalsland ook zo gek nog niet om gewoon een vakantie te vieren met het gezin besefte ik mij!

Lekker wat daagjes erop uit, tot rust komen in een huisje dat van alle gemakken voorzien is en als kers op de taart ook nog eens tal van mogelijkheden om te vissen! Dat gaan we doen. Nu die afstudeerdatum eenmaal vastligt zijn de plannen snel gemaakt. Er was nog een huisje vrij, een boot beschikbaar… maatje Paul en zijn vriendin Myrthe hadden ook nog geen vakantie gepland en de afspraak werd gemaakt: vier volwassenen en een baby, twee weken!

Logo Sportfishing DalslandMet een acht maanden oude baby ga je niet lekker een halve dag in de auto zitten, dus kozen de mannen ervoor met de auto de rit te gaan maken en de dames vlogen van Amsterdam naar Oslo. Het liefst rijd ik het hele stuk die kant op en op deze manier kunnen de spullen ideaal mee in de auto en hebben de dames alleen wat handbagage. Op vrijdag na mijn werk doe ik nog een dutje en in de avond verlaten we een regenachtig Nederland, om de volgende dag na een voorspoedige rit bij het huisje aan te komen! Andy verwelkomt ons waarna we in alle rust de spullen uitpakken en wat gaan eten. Daarna maken we de boot voor elkaar en gaan we meteen het water op!

zomer2014f

Het meertje ligt er prachtig bij zoals alle meertjes in de regio Dalsland, en het mooie is dat ieder meertje weer anders is. Dit meertje bevat volgens Andy grote aantallen kleinere snoek en een boel baars. We krijgen als tip mee de kantjes uit te kammen maar zoals altijd op een nieuw water beginnen we met trollen om een beetje een beeld te krijgen van het water. Al snel komen de eerste snoeken al de boot in, en zelfs een heuse dubbelvangst in het eerste uur op de luckylures. Ook al zijn het kleintjes, hier gaan we ons zeker wel vermaken komende twee weken.

zomer2014g

zomer2014h

Na een paar uurtjes heerlijk uitwaaien op het water kunnen we concluderen dat het bootje prima is. Niet groot maar erg stabiel, er zit een electromotor bij (die we de niet gebruikten omdat we toch gingen trollen) en er zitten prima steunen van mijn favoriete merk op gemonteerd (scotty). Het buitenboordmotortje start ‘als een beer’ en functioneert super! Na de vangst van een aantal snoekies en wat baarzen besluiten we dat het genoeg is voor vandaag, een douche en dan lekker naar bed. De volgende morgen vroeg uit de veren om de dames op te halen in Oslo zo’n 200 kilometer verderop. Vliegveld Gardermoen blijkt ideaal te bereiken en de dames hebben een goede vlucht gehad. We komen op de heenweg al de eerste Eland tegen die midden op de weg staat. Gelukkig zien we hem al van grote afstand, zou toch vervelend zijn als hij op de motorkap lag. We laden de kostbare vracht bij het vliegveld en gaan weer naar het huisje, we zijn compleet!

De volgende dagen worden afgewisseld met mooi weer afgewisseld door een stevige bui en een langere periode met regen. Gelukkig valt het allemaal wel mee want de voorspelling was een aantal malen niet erg mals. In Nederland was het veel erger met wateroverlast en al dat soort ongemakken, wij mochten zeker niet klagen. We hebben tijd zat om tot rust te komen, een paar dagjes uit te gaan en om ’s avonds wild te spotten. Uiteraard gaan we ook vaak nog een aantal keren het water op om een visje te vangen, om af te sluiten met een mooi kampvuur aan het water.

zomer2014i

zomer2014x

zomer2014y

zomer2014z

Na deze reeks met foto’s heb je wel een aardige impressie van de vakantie gekregen denk ik. Kiekjes van dagjes uit en in de stad heb ik er maar uit gelaten, het blijft immers wel roofvisweb en geen vakantiewebsite :-) Om even terug te komen op het vissen: de mogelijkheid bestond ook om een grotere boot op te halen bij Andy, maar vanwege het weer (als je het grote water op gaat dan wil je toch echt wel een hele dag plannen) hebben we dit toch maar niet gedaan. Ook beviel het kleine meertje ons prima, met vaak binnen een uur of twee al dubbele cijfers, met name door te werpen met grinders of shads voorzien van een lichte loodkop. Vooral open ‘straatjes’ tussen de waterplanten waren goed voor snoek. Baars bleek meer aan de buitenkanten van de planten te liggen en deze vissen waren prima te vangen met kleine plugjes zoals de illex chubby.

Helaas vliegt de tijd voorbij als je vakantie hebt, en dan breekt de dag alweer aan dat je in moet gaan pakken. We zijn op vrijdagochtend naar Oslo gereden en hebben daar nog een lange middag door de stad gewandeld, om vervolgens naar Gardermoen te rijden en de dames weer op het vliegtuig te zetten. Daarna hebben we de spullen in het huisje weer verder ingepakt en was het plan om nog even te gaan slapen… maar bekenden zullen wel begrijpen dat er van dat slapen niets gekomen is en we direct teruggereden zijn naar Nederland, waarna we binnen dertien uur weer thuis waren! Voor de mensen onder ons die een ‘normale’ vakantie ook willen combineren met vissen, ik kan je dit alleen maar aanraden! Andy heeft voor ‘normale’ vakanties nu ook een nieuwe website: www.dalslandholidays.com Hier kun je ook de bezienswaardigheden en activiteiten op terugvinden. En mocht het de eerste keer zijn dat je in dit gebied komt: Andy beschikt oven een degelijke Marcraft waarin hij jou en je gezin prima in kan gidsen op de vele wateren in deze omgeving.

Logo Dalsland Holidays

Eenmaal thuis begint het normale leven weer, werk en de laatste loodjes aan de studie. Van vissen komt niet heel veel op de korte termijn: de Hengelsport Outdoor Fair staat namelijk ook alweer bijna voor de deur waar ik terug te vinden ben bij Lureparts op de stand. Tot dan!