Noorwegen.. de ultieme stek voor kajakvissen (deel 1)

Vanaf de eerste reis naar Noorwegen (toen nog huisje en een bootje) ben ik verliefd geworden op de Fjorden de natuur en de ultieme vis mogelijkheden die dit land bied. Gelukkig deelt mijn vriendin deze liefde en gaan we op een kleine uitzondering na vrijwel ieder jaar op vakantie naar Noorwegen of Zweden. In eerste instantie met de tent en de kids. Maar.. toen schoonpa en ma een camper kochten en wij ze lief aankeken gaan we vanaf dat moment in de zomer een maandje (vriendin werkt in onderwijs en mijn klanten zijn ook op vakantie) op pad met het huisje op wielen. Achter de camper een trailertje met de kajaks en gaan. De camper heeft een grote laadruimte (kan dus gewoon bijna al mijn visspullen meenemen.. je zal eens wat missen..

Tekst en foto’s: Marco Nieuwenhuize

Camper en kajaks..

Onze eerste reis een aantal jaar terug bracht ons tot aan de Vesteralen (een eilandengroep boven de Lofoten). We visten toen op verschillende stekken en het is een genot om eigenlijk vanuit de kajak direct vis te kunnen vangen langs de randen of tussen de eilandjes. Een ideaal viskajak gebied. Omdat de reis naar Noorwegen vorig jaar strandde in Zweden (ook daar genieten we) was er dit jaar geen compromis. Ik zou en moest naar Noorwegen en de doel vissen van dit jaar waren pollak en heilbot. We zouden weer naar een hele mooie camper en visstek gaan in de buurt van Steigen (ongeveer 3000 kilometer rijden). Daar hadden we tijdens de vorige reis mooie vis en natuurdagen beleeft. Op weg.. zal jullie de details besparen..we wilden via Zweden (Lapland) naar het Noorden touren en dan weer naar beneden via de Oostkust van Zweden terug. Een super mooie reis die eigenlijk onderweg allerlei verleidingen bied om te blijven staan en daar te blijven en vissen.

Uitzicht op....Lapland.....
Uitzicht op….Lapland…..

Tja dat was het plan.. ergens dicht in de buurt van Vilhelmina kregen we een lekke band. Gelukkig stonden we net stil op een camping en het waren de buren die ons er attent opmaakten. Ford assistance gebeld (de krik die de camper zat kreeg hem niet omhoog) en na een aantal uur lag de reserveband er op! Super service.. Maar we hadden toen dus geen reserveband meer en we moesten nog een flink stuk hoger. De dag erna op zoek naar een nieuwe band.. dat bleek dus nog niet zo eenvoudig te zijn. Vijf bandenzaken later was ik behoorlijk opgewarmd. Omdat stress eigenlijk geen optie is tijdens een vakantie… ff adem blijven halen.. Zijn we overgegaan naar plan B. Vanuit mijn ervaring is het beter om meerdere opties te hebben als je zo ver op reis gaat.

Plan B was.. mocht het weer in Noorden minder zijn dan verwacht dan kijken of we eerst niet een paar dagen naar Skarnsundet Fjordsenter (www.skarnsundet-fishing.com) konden gaan. Ik was hier jaren geleden een keer een week geweest om te vissen vanuit de boot en wist dat andere kajakvissers daar ook succesvol waren geweest. Dus ergens in Zweden zijn we links afgeslagen richting Trondheim en na een dagje was de Trondheim Fjord eindelijk in zicht.De volgende dag kwamen we aan bij het Fjordsenter wat gebouwd is direct aan de fjord tussen twee eilanden in.

Fjordsenter

Als je klikt op de link krijg je meer informatie over het Fjordsenter (www.skarnsundet-fishing.com ). Over de weg is ongeveer een 1900 kilometer vanaf Zeeland. Via de lucht duurt het korter en voor 200 euro (als je vroeg boekt) ben je in Trondheim. Vanaf Trondheim kun je of met de trein, een auto huren of je oplaten halen op het vliegveld. Keuzes genoeg.

Aangekomen dus…
Kijken of we er met de camper konden staan. Direct werden we begroet door Patrick Verbrugge (visgids) en Julian Roβ (student Noorse Visacademie). Beiden assisteren Phil Dale (de manager) met het runnen van het Fjordsenter. Enthousiast een plaatsje geregeld direct aan de haven op het terrein van het Fjordsenter. Twintig meter vanaf de helling.. wat wil je nog meer. Wat me direct opviel was een trailer met nieuwe gele Ocean Kayaks die een paar plaatsjes verder stond (maar hier over later meer).

De eerste dag maar eens ff nix.. de temperatuur lag tegen 30 graden en aangezien de watertemperatuur bovenin zo’n 23 graden was.. zwemmen, chillen en natuurlijk de visspullen klaarmaken voor de volgende dag. Het fijne van deze plaats is dat ze ook visboten per uur of per dag verhuren. Dit paste me goed omdat ik eerst wilde vissen vanuit de boot om zo een snel overzicht te krijgen van de mogelijkheden vanuit de kajak (een boot vaart iets sneller). De mannen van het Fjordsenter geven adviezen over de stekken de mogelijkheden of kunnen worden ingehuurd als visgids.

Voorbereidingen..
Sinds een aantal jaar heb ik de Navionics app op mijn Iphone en Ipad. Op deze app kun je me gps zien waar je bent. Maar je kunt hem ook gebruiken om vooraf interessante stekken te vinden, en waypoints te maken, aan de hand van dieptelijnen (nieuw dit jaar). Eigenlijk heb je bijna dezelfde informatie als op een zeekaart. Handig ook als met de locals praat! En met een waterdichte hoesje kun je de informatie veilig meenemen op het water. Ik raad dit zeker aan om te doen! Het is mijn ervaring dat je veel vistijd kunt kwijtraken door zo maar te gaan varen.

Alle boten zijn uitgevoerd met een Lowrance HDS-5 fishfinder met GPS. Waypoints zijn of worden ingevoerd door de mannen van het Fjordsenter. Je gaat dus goed voorbereid op pad!

Vissoorten
Skarnsundet staat bekend om de koolvis. Die zitten hier het hele jaar rond! Pollak, kabeljauw, makreel, leng, schelvis, platvis (hele grote) komen in sommige maanden meer voor maar zijn het hele jaar te vangen. Toen ik er was werd er ook een mooie heilbot vanuit de boot gevangen! De Trondheim Fjord kent een eigen bestand van twee haringsoorten (Brisling een kleine 7 cm grote haring en onze haringen) wat rondtrekt. De grote roofvissen volgen de haring. Wat minder bekend is zijn de grote scholen zeeforel en zalm die langs Skarnsundet naar de rivieren trekken. Vanaf Skarnsundet is het ook goed mogelijk om met de boot of de kajak (dan word je gebracht) in de monding van die rivieren te vissen.

Voor de kantvissers is Skarnsundet een paradijs. Phil Dale organiseert speciale kantvispakketten. Je vist dan op specifieke kantstekken op alle vissoorten die op de bodem leven (zie de website.. www.skarnsundet-fishing.com ). Zelfs het vissen van de kant op heilbot is mogelijk (je word dan naar een stek aan de kust gebracht). In het volgende deel ga ik in op het vissen zelf!

Dit is alvast een teaser….