Fly & Fish Ierland

Fly & Fish

Het moest er toch eindelijk eens van komen. Na al in verschillende landen op snoek en musky te hebben gevist was ik eigenlijk nog nooit in Ierland geweest om de snoek te belagen. Cordes Travel was de uitgelezen reisorganisatie omdat te bewerkstelligen, omdat ze visreizen in verschillende landen in hun pakket hebben.

Tekst en foto’s: Jack vd Mortel

We vetrokken vanuit Eindhoven airport omdat dit lekker dichtbij is voor mij met maar een half uurtje rijden. Van daaruit vlogen we naar de plaats Knock in Ierland. Een klein vliegveld waar je vlug je bagage hebt en waar je zonder oponthoud je weg kan vervolgen. Hier moesten we de van te voren gereserveerde huur auto ophalen, en hier vandaan was het nog 1 uur en 50 minuten rijden naar onze prachtige vakantie woning op het park Lough Finn. Inderdaad een schitterende woning die van alle gemakken voorzien was ,en waar vandaan we over een gedeelte van lower Loch Erne konden kijken.

prachtige locatie
Prachtige locatie.
Uitzicht vanuit het huisje.

Na de sleutel en een rondleiding hadden we de keus uit een kajuitboot met 25pk of een lake boot met een Honda 8pk. De keus was vlug gemaakt en we gingen voor de lake boot met zijn goede vaar en drift eigenschappen. Zo konden we prima trollen om het meer vlug te verkennen en werpen waar het ons interresant leek. Door de eigenaar werd er een dieptemeter op geplaatst en een volle tank benzine aangedragen. We hadden de keus uit verschillende hengelsteunen en daarna was de boot klaar om de dag er op uit te varen en het meer te verkennen. De boten liggen trouwens mooi overdekt in een klein beschut haventje bij het park.

boten mooi overdekt

We hadden van de eigenaar een waterkaart gekregen en samen met de kaart die ik van Raffie had gekregen, hebben we de plekken en dieptes gemarkeerd die we dachten dat deze wel eens snoek konden opleveren. Zo hadden we de eerste dag al een plan van waaruit we verder konden kijken wat zinvol was.

Prachtige plekjes
Ruikt naar snoek

Eigenlijk hadden we die zondag een visgids maar aangezien er een zeer belangrijke plaatselijke derby was van Iers voetbal waar hij bij moest zijn hadden we dit naar maandag verzet. Voor ons geen probleem want zo konden we Loch Erne wat verkennen en de dag er op onze wensen kenbaar maken bij de gids. Zondag vroeg het water op na bijna niet geslapen te hebben, het blijft altijd spannend nieuw water haha. Het was een schitterende dag met zon en windstil weer, helaas kwam dit de vangst niet ten goede en het was al een tijdje zo, zodat op sommige stukken de alg op het water dreef.

Alg op het water

Voor Ierse begrippen was dit extreem, zeker in september. Laat op de middag zijn we ook maar naar de wedstrijd in de pub gaan kijken, we snapte niets van het spelletje maar het was wel heel gezellig.

De dag er op had de gids gelukkig geen kater omdat hij geen alcohol drinkt. Een goedlachse gezette oud rugby speler die luisterde naar de naam Rory zou ons van de nodige info voorzien en de snoek plekjes wel even aanwijzen. De info kregen we maar de vis liet het afweten op een kleine dappere snoek na. Volgens de gids was dit maar aan een ding te wijten en dat was het weer, wat absoluut niet normaal was in deze tijd van het jaar. 23 graden en windstil, ook deze dag weer. Hij roeide ons mooi langs de hotspots ,zodat Roy en ik deze mooi konden uitwerpen met allerhande soorten kunstaas. We zijn zelfs nog een stuk gevaren om de rivier die in het meer uitmond te bevissen maar ook dat mocht niet baten. De snoek ield de kaken stevig op elkaar. Op aanraden van de gids hebben we ook nog op forel gevist die in dit meer huist ,maar ook die liet zich op één felle aanbeet na ,die ik ook nog miste ,niet zien. Er zit genoeg forel op dit meer en vooral de maanden mei en juni als er volop eendags vliegen aanwezig zijn zijn het voor de vliegvissers top maanden hier. Maar er kan natuurlijk de hele zomer door gevist worden op forel. De forellen hebben hier een gewicht van zo’n 2,5 kilo. Er is hier geen gesloten seizoen en dicht vriezen doet het meer zelden, dus snoekvissen is ook het hele jaar rond mogelijk. Rory bleef zich maar verontschuldigen en aangeven dat dit niet normaal was dit weer. Maar ja, hij kon daar ook niets aan doen natuurlijk. Hij wist de plekken wel maar kon de vis ook niet in beweging krijgen.

In de loop van de week zou het weer wat veranderen en de wind zou aantrekken. Dit vonden we al een pluspunt en dat de wind ook nog 180 graden zou draaien namen we maar op de koop toe. Bij slechte vangst zijn we steeds redelijk vlug in de middag opgehouden omdat het dan geen zin heeft en Ierland nog veel meer te bieden heeft dan alleen het vissen. Zo konden we samen met de dames ook nog tussendoor wat uitstapjes maken. Zo zijn we ook naar de grotten “Marble arch caves” geweest op aanraden van Raffie en Linda van Cordestravel . Waar we een prive rondleiding hebben gehad omdat het niet druk was, en geweldig was om te zien.

Caves....
Caves….
Pff als een schilderij...
Pff als een schilderij…

Ook heeft Ierland mooie oude reuines van kastelen die een bezoekje zeker waard zijn. De ritjes hier naar toe rond het meer, zijn al een uitstapje op zich. Het eten is in Ierland prima en ook nog zeer betaalbaar, vooral de serlion steak van 12 oz was bij ons favoriet. In de pub troffen we ’s avonds een groep Fransen van 6 man met hun gids. Deze hadden helaas dezelfde ervaring als wij, extreem TE mooi weer. We vingen af en toe wel een kleine snoek en hieraan kon je zien dat deze vooral op de bodem lagen door de parasieten die zich op de huid bevonden en vooral bij “liggers” voorkomt.

Liggers..

De laatste twee dagen was de wind aangetrokken met af en toe wat miezer regen. Dit kwam de vangst ten goede en konden we de laatste dag met 16 snoeken toch mooi afsluiten, waarvan de grootste van 97 cm voor Roy was. Uiteindelijk hadden we de vis gevonden op de taluds van 5 naar 8 meter in een kuil van 13 meter diep waar zich al de nodige aasvissen aan het verzamelen waren. Eerder deze week hadden we hier ook al gevist maar geen beet kunnen forceren. En mocht de wind een keer te sterk zijn ,op dit meer is er altijd wel ergens tussen de eilandjes en baaien in de luwte te vissen. Roy en ik zijn er van overtuigd dat als het “normaal” weer was geweest voor de tijd van het jaar, we prachtige sterke (grote) vissen en aantallen hadden kunnen vangen op dit schitterende water.

Sterke snoeken

Voor hengelsport materiaal aan te vullen of voor als je iets vergeten bent, is de zaak: Home, Field & Stream in Enniskillen een aanrader en vind je alles wat je nodig hebt voor alle disciplines in de hengelsport.. Ook voor de nodige info over het gebied met de vele kleinere wateren kunnen ze je verder helpen. Een prima zaak met vriendelijke mensen. Maar ook in verschillende kleinere plaatsjes is er wel ergens een winkeltje waar ze wat hengelspullen verkopen.

Hengelsportzaak

hengelsport zaak 3

hengelsport zaak2

Nu willen jullie natuurlijk ook weten wat voor kunstaas nu het beste scoorde. De aasjes die ons de meeste vissen hebben opgeleverd deze vakantie waren de super shad rap, Ernie in verschillende maten en de ERC double D met zijn trage flankende actie. De kleuren die er uit sprongen waren de kleuren zwart/wit en de kleur bruin in dit zeer heldere water.

Foto 1

foto 2

foto 3

Als we terug kijken op deze week Ierland, kan ik alleen maar zeggen: gelukkig weer een prachtige ervaring rijker. De vangst had beter gekund maar niettemin hebben we een mooie tijd gehad in een prachtig land met zeer vriendelijke mensen met overal een goede pot bier (ook al lust ik geen Guines ) en een goed bord eten.
Een mooie afsluiting van een prachtige visdag/visweek met een goed glas rode wijn bij de open haard van het huisje, wat wil een mens nog meer. Cheers !

Mooie afsluiting van een visdag.

Voor info over deze locatie en park wat deze week ons onderkomen was, verwijs ik naar de site www.cordestravel.nl waar je ook nog de nodige info over de verschillende mogelijkheden en prijzen kunt vinden. En natuurlijk ben ik ook altijd bereid om je van de nodige info te voorzien.