Coasters en snoekbaars, verticalen op het Noordzeekanaal

Coasters en snoekbaars, verticalen op het Noordzee kanaal.
Coasters en snoekbaars, verticalen op het Noordzeekanaal.

Vorige week was het weer zover, ik liet het schitterende Friesland achter mij om te gaan genieten van een gezellige avond en visdag met goeie vriend Lucien. Na een voorspoedige reis zonder boot, ik mag instappen in een schitterende Tomasco Pikefighter, kom ik aan bij huize de Kroon. De hengels staan al klaar in de gang want de bedoeling is om een dagje te gaan verticalen op het Noordzeekanaal. Dit kanaal heeft voor mij iets speciaals, door de enorme coasters die binnengebracht worden en binnenvaartschepen van om en nabij de 100 meter lijken we kleine dwergen die manoeuvreren tussen deze grote reuzen. Ook de omgeving van grote kranen en olie opslagplaatsen geven deze plaats ‘iets’ waarom ik er graag kom.

Tekst en foto’s: Willem Zijlstra

NZK
Het Noordzeekanaal.

Na dat we de koetjes en kalfjes weer hadden besproken onder het genot van een heerlijk biertje, werden de kunstaas dozen geopend en de tactiek besproken. We waren erover eens dat wanneer we de goede diepte te pakken hadden de vissen overal wel zijn te vangen Je hebt natuurlijk de zogenoemde hotspots, zoals in de buurt van een pond of de havenhoofden, maar hielden ook in ons achterhoofd de regels die ter plekke gelden, de boetes die ze uitschrijven wanneer je je daar niet aan houd zijn zeker niet mals. Maar deze plekken zouden we zeker niet overslaan. Welke kleur of actie de shad moet hebben kun je dagenlang over discussiëren, welke het deze dag zouden zijn komen we vanzelf achter gedurende het vissen was de gedachte. Gezien het aantal dozen shads en verschillende loodkoppen moest dat zeker gaan lukken. Het zou mooi weer worden dus daar zou het zeker niet aan gaan liggen. De wekker wordt op kwart over vijf gezet en we gaan slapen.

Welke willen ze deze morgen?
Welke willen ze morgen?

Na een onrustige nacht die ik altijd heb voor een visdag wordt ik gewekt door Lucien, de broodjes worden gesmeerd de thermoskan gevuld en de auto’s beladen. Nadat de Tomasco achter de auto is gehangen vertrekken we richting Amsterdam. Aangekomen bij de trailerhelling beginnen we met het klaarmaken van de boot. Wanneer ik een aantal zaken alvast in de auto heb gelegd zie ik Lucien met een gezicht die ik niet ken naar zijn buitenboord motor kijken, ‘hij doet het niet’ zijn de woorden die ik nog net kan opvangen. Vragend kijken we elkaar aan en bekijken wat er mis kan zijn, dan zien we dat de knopjes op het schakelpaneel in de boot, van de benzinemeter etc etc, allemaal omhoog staan. Dit betekent dat de stroom er de afgelopen week de hele week op heeft gestaan met als gevolg dat de accu van de startmotor leeg is. Een paar woorden vliegen er die ochtend door Amsterdam die ik hier niet ga herhalen. En nu ? verschillende scenario’s worden besproken, zelfs het plan om de accu uit de auto te slopen om deze te gebruiken. Ik wist dat Frank van Vliet ook hier vandaag ging vissen en de keus wordt gemaakt om hem te bellen of hij een reserve accu heeft of dat hij onderweg bij bv een benzinestation een nieuwe accu voor ons mee kan nemen. De opluchting is groot wanneer blijkt dat Frank een reserve accu in de boot heeft en hij bereid is deze voor deze dag aan ons te lenen. Bij deze nogmaals hartelijk bedankt, het heeft de dag gered. Goeie les is dan ook geweest om voor de volgende keer ervoor te zorgen dat er een reserve accu aan boord is voor dit soort calamiteiten. Zodat je zeker weet dat je het water op kunt.

De eerste stek
De eerste stek.

Nadat de boot te water is gelaten varen we richting het Noordzee kanaal, weliswaar met een uurtje vertraging maar dat zijn we gauw vergeten, we kunnen vissen !! De eerste shadjes worden te water gelaten op een diepte van 8 meter vlakbij een boot die daar overtollig water via 2 uitgangen in het kanaal loost. Daar is beroering in het water en we hopen daar de eerste vis te kunnen vangen. Dit duurt niet lang de powerworm van Lucien wordt gepakt en een eerste baars wordt gedrild. We vangen hier nog een paar vissen en dan is het ineens over en we besluiten te verkassen naar een andere plek.

Gereedmaken om te vissen.

Volgende locatie waar we het gaan proberen is bij een pond, ook hier is beroering in het water en al snel wordt ook hier de eerste vis gevangen. Een tendens in kleur of vorm kunnen we nog niet echt ontdekken, wel valt op dat de powerworm vandaag een lichte voorkeur lijkt te hebben. Gestaag vissen we door en al snel blijkt dat de vis tussen de 10 en 12 meter zit. Als we op deze diepte vissen, blijven we zo nu en dan een visje vangen. Het weer werkt ook perfect mee, de zon schijnt volop en zorgt ervoor dat we de nodige vitamine D weer tot ons kunnen nemen. Hier hebben we toch een beetje naar uitgekeken na een toch al niet echt koude winter.

Mooi slag snoekbaars voor Lucien.
Uitkijken geblazen!

Gestaag vissen we door en de meeste vis vangen niet verticalend maar meer diagonalend waarbij we het shadje optillen van de bodem en in een rustige directe beweging weer terug laten glijden richting de bodem, opvalt hierbij is dat als je het te snel doet we minder aanbeten krijgen dan wanneer we de shad met een te snelle beweging terug laten glijden. Wanneer we weer terug gaan ri de trailerhelling zien we 2 grote binnenvaartschepen hun auto, die normaal op het dek staat, aan wal brengen. De ene gaat de ander komt, door de grote schroeven is er veel beweging in het water en we besluiten als de 2e boot zijn lading heeft gelost om daar als laatste nog even te proberen, ook hier vangen we nog een paar vissen waarbij de grootste van de dag. We vinden het genoeg geweest de zon gaat onder en varen terwijl we de spullen opruimen rustig terug.

Concentratie in de punt.
Frank van Vliet maakte stiekem foto's....paparazzi!
Frank van Vliet maakte stiekem foto’s….paparazzi!
De powerworm was toch favoriet vandaag
De powerworm was toch favoriet vandaag.

Ook Frank komt richting de trailerhelling zodat we de accu weer terug kunnen geven en hem nogmaals hartelijk danken. De dag evaluerend zijn we erover eens dat de Powerworm vandaag de meeste vis in de boot bracht maar dat we tussendoor op andere shadjes ook gewoon vis vingen, een voorkeurs kleur hadden ze vandaag bij ons niet. Frank en zijn vismaat vingen vandaag vooral op een donkergekleurd shadje, de aantallen waren nagenoeg gelijk dus erg ontevreden waren we niet. Diepte was bij beiden gelijk tussen de 10 en 12  meter vingen we de vis. Na nog wat nagepraat te hebben nemen we afscheid en spreken af het in de zomermaanden nog eens te doen.

Diagonalend de meeste vis vandaag.
De redders van de visdag, Frank en Peter bedankt!