Pike Master Lure’s visweekend.

Een aantal weken geleden kreeg ik van Jeroen van Wolst een uitnodiging om deel te gaan nemen aan het PML visweekend.. Motto: Jerken, verticalen, bier drinken en kut roepen!!

Tekst en foto’s: Derk vd Molen

Nou dat sprak mij wel aan en dus zet ik hem via facebook op ‘aanwezig’. De zin en meer de onzin van dit weekend werd vrij snel duidelijk want de grappen vlogen over het scherm. Na een paar weken kwam er een serieuze wending want wie gaat er met wie in de boot en wie neemt zijn boot mee. Koen Lemmens wilde graag dat ik bij hem op de Tinn Silver zou komen opstappen en zelf was ik ook heel erg benieuwd naar deze visgids met bakken aan ervaring met een schitterende boot!!

Ik denk dat dat meer was om de jerkbaits die ik mee moest nemen, hij wilde er namelijk erg graag eens mee vissen en met een 106 op de 3-D hybride heeft hij mij even feilloos naar huis gevist!! Om 8 uur zou ik bij de trailerhelling verschijnen van het Volkerak. 3 uur en een kwartier gaf de tom tom aan dus ik had een beste reis voor de boeg. In de vroege ochtend een bakkie gedaan waarna ik de hond heb uitgelaten. Rond half vijf gooi ik de laatste spullen in de auto en ga op pad, radio er bij aan en eigenlijk is het wel lekker rijden in de vroege uren van een weekend. Exact 8 uur zie ik de trailerhelling en niet veel later komt Koen ook aan. De meeste mannen hadden de marcraft’s of Lund’s er al ingegooid dus was het eerste kwartier zwaaien vanaf de Tin Silver om iedereen te begroeten. Via facebook konden we mooi in de gaten houden wat de concurrentie deed want de plaatjes werden hier en daar gepost. Het was koud…….. echt koud en de regen bleef ook maar vallen.

Helaas maar zelfs Jeroen Wolst die alles tot in de puntjes had geregeld kon ook dit niet plannen. Rond 12 uur was de afspraak om te verzamelen voor de lunch dus we hadden mooi nog wat tijd om te vissen. Het werd uiteraard Jerkbaiten en niet ver van de helling gingen we dat maar doen. Na anderhalf/twee uur zien we actie achter een 3-D hybride. Een dikke kolk verraad dat er een vis zit. En even later raakt ze mijn haken aan en ik sla een gat in de lucht… Ik Let bij de aanbeet even niet op en dat word streng bestraft. We onthouden de plek even want de lunch is er vlak bij in de buurt. We gaan niks zeggen want we hopen dat iedereen na de lunch er weer met hun zwaar gemotoriseerde boten vandoor stuiven en dan pakken wij mooi die plek weer!!

De lunch bestaat uit eieren, snert en broodjes. Allemaal meegenomen door diverse leden en klaargemaakt op de branders. Heerlijk, en na wat slap ouwehoeren en een prachtige foto van Beumer met een pruik waar je u tegen zegt gaan de mannen er weer vandoor. Er was toch vis gevangen in de morgen. Evert had wat busters laten beschadigen op twee snoeken en Hans had ook een snoek. En een roofbrasem op Reins. Er zijn door de anderen ook nog een paar visjes gevangen maar er is ook geblankt in de morgen.

Iedereen heeft gegeten en het gas gaat vol open bij de anderen, Koen en Ik wachten nog even…..
We gaan weer naar de plek waar de aanbeet kwam. Er komt een bootje bij liggen en ze vragen hoe het gaat. Ik klets terug maar krijg op dat moment een flinke aanbeet. Weer mis ik want ben weer met andere dingen bezig. Het aasje word hard gepakt maar helaas. Ik zeg tegen Koen dat het wel een beste vis was en Koen smijt de jerk eroverheen en niet veel later staat hij een hele dikke vis te drillen. 106 centimeter blijkt na meting!!!

Ik geniet net als Koen van de vis en even later spurt ze er weer vandoor. We schudden de handen en lachen er nog een poosje om. De rest van de middag levert niets meer op. Als we als 1 van de laatste het water afgaan en drie kwartier later bij de loods aankomen pakken we de spullen uit de auto en maken ons klaar voor een heerlijk Wokavond.

2,5 uur mogen we ons uitleven op de gril, wok of warm buffet. We maken die tijd ook helemaal vol en worden op een gegeven moment vriendelijk verzocht te vertrekken. Er word een toad getest in een glas bier en de actie blijkt zelfs daar nog steeds prima te zijn. In de loods gaan er een paar kratjes uit de auto’s en een flesje Jutter. We zitten nog even na tot1 uur en gaan allemaal slapen. Het was erg gezellig in de avond.

Rond 6 uur beginnen de eerste mannen weer rond te spoken in de donkere loods op zoek naar koffie. In het kantoor staat een machine en die vind gretig aftrek. Tanden worden gepoetst en de spullen worden ingepakt om toch nog redelijk op tijd aan het water te verschijnen. Er is sneeuw en vorst voorspeld, niet ideaal dus. Maar naar huis gaan was ook geen optie!! We gaan naar het Biesbos en zien wel wat de dag gaat brengen. Onze verwachtingen blijken erg goed te kloppen. Verder dan een losser en twee aanbeten komen we niet en in de middag begint de warmte ook wat uit onze lijven te stromen. De andere boten vangen nog wel wat vissen lees ik later op facebook maar zei zaten ook op ander water. Ik ben net voor het donker thuis en pak mijn spullen weer uit, weekend om maar een ervaring rijker!! Ik slaap die nacht als een roos………

Mannen, bedankt voor het mooie weekendje en ik heb nu al zin in volgend jaar!!!! Locatie is bekend en dat word genieten met een grote G.